Byta ut Flintamotor mot Lifanmotor?

Byta ut Flintamotor mot Lifanmotor?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en MCB 1185 med en Husqvarna Flinta E-motor, har varit orört och i dåligt skick sen jag skaffade den för ca 20 år sen. Men nu när jag tänkte ta tag i det hela å håller på att montera isär motorn så ser jag att det kommer skena iväg prismässigt med allt som behövs, och princip allt, nya lager mm. Då undrar jag om man kan montera en annan typ av motor, till exempel Lifan som jag har sett lite varstans. Finns det något kit eller liknande som passar?

Roger Ahlsén

 

Svar: Om man gör jobbet själv så kommer kostnaderna att enbart gälla delar till motorn. Här nedan har jag listat vad det vanligaste slitdelarna kostar till en Husqvarna Flinta.

Samtliga kullager:               ca 500:-

Packningssats:                    ca 80:-

Packboxsats:                      ca 125:-

Kolv med ringar:                ca 140:-

Kedjedrev:                          ca 80:-

Summa:                             925:-

En 49 cc Lifanmotor (fyrtakt) kostar från cirka 2500:- och uppåt. Byter man till en sådan motor måste ramen förmodligen göras om och det är en av de effektivaste värdesänkarna på gamla mopeder. Dessutom kommer mopeden inte att vara godkänd för trafik på allmänna vägar då den inte är typgodkänd med en Lifanmotor. Dessa motorer har högre effekt än den lagstadgade 1 hästkraft som gäller för äldre klass 2-mopeder i Sverige vilket förvandlar mopeden till en motorcykel i juridisk mening.

Som sådan kommer försäkringsbolaget vägra att teckna annat än trafikförsäkring. Brand, stöld och liknande går alltså bort. Blir man stoppad av polisen så kan det bli dyrt eftersom man framför en oregistrerad motorcykel och saknar man mc-körkort är det dessutom olovlig körning.

MCB 1185 verkar även vara en smått ovanlig moped som i alla fall jag sällan ser ute på vägarna. Att sätta svets och vinkelslip i en sådan kan bara sänka värdet på den. En begagnad kinamotor har ett lågt andrahandsvärde.

Lifanmotorer finns bland annat hos Ettans mopederNorscand och Trimbutiken.

Jim Lundberg

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa batteribrytare?

1 kommentar

Gurra: Det här blir bra till vår 945:a som vi inte kan hitta strömläckan på. Jordkabeln från brytaren till minuspol på batteriet ser väldigt klen ut. Nu kanske jag avslöjar brister i min kunskap men behöver...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842