Bygga om hjullager på Monark Skoterett

Originallagret på Skoterett har en lagerbana i navet, en gängad kona på axeln och lösa kulor utan hållare.

Bygga om hjullager på Monark Skoterett

Publicerad

Fråga: Hur bygger jag om hjullagringen till Monark Skoterett från 1960-tal till "vanliga" tätade lager? Behöver egentligen mått för distanshylsan - och gärna även beteckning på lagren.

Raimo Arhio

 

Svar: Axeldiametern på hjulaxeln på Skoterett är 12 mm. Den "lösa" lagerbanan i hjulet har en ytterdiameter på 34 mm. Då det inte finns något kullager som har dessa mått får man välja ett 6201 spårkullager som har måtten 12x32x10 mm och lägga en remsa av en 1 mm tjock plåt runt lagret som utfyllnad i navets hål. Välj ett lager med gummitätningar på sidorna (6201 2RS) så klarar det vatten. Lager finns bland annat hos Jacking AB telefon 0227-133 22.

Som alltid när man monterar spårkullager i ett hjulnav måste man ha en distanshylsa mellan lagrens innerringar så att lagren inte kommer i spänn när man drar åt hjulaxelns muttrar. Jag har inget mått att komma med utan rekommenderar att du monterar lagren i navet och mäter upp exakt hur långt det är mellan dessa. Se till att lagren verkligen har bottnat i sina hål. På detta mått lägger man till ett par tiondels millimeter på distanshylsan för att vara på den säkra sidan.

Jim Lundberg

När man bygger om navet med spårkullager måste man ha en distanshylsa mellan lagren - annars kläms dessa sönder när man drar fast hjulet i gaffeln/svingen.

Hylsan ska vara aningen längre än vad avståndet blir mellan lagren när de sitter i navet. Ett par tiondels millimeter räcker bra.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842