Kamrem stämmer inte

Kamrem stämmer inte

Publicerad

Fråga: På min VW Transporter 1983, med 1,6 liters dieselmotor, har jag haft lite missljud från kamremmen på tomgång. Den är utbytt av en tidigare ägare. Jag provade att spruta lite vatten på remmen och då blev den tyst. Remmen ser också ut att vilja vandra utåt på dieselpumpsdrevet, men jag känner inget lagerglapp i pumpen.

När jag ställde motorn i ÖD på svänghjulet, stämmer kamdrevet med markeringen kammen och dieselpumpen.

Jag gjorde en markering på drevet och remmen, en linje rätt över, och drog runt motorn för hand ett varv. Vid ÖD stämde inte markeringarna på remmen och drevet, men markeringarna på dreven stämmer. Det ser ut som remmen har hoppat fram tre kugg. Detta kan väl inte stämma? Vad kan det vara för fel? Jag tycker att jag borde känt om remmen kuggade över.

Stephan

Svar: Att remmen inte stämmer med markeringarna är helt normalt. Dreven är olika stora och det gör att remmen inte snurrar exakt ett varv för varje motorvarv. På en rulltrappa där motorn driver både fotstegen och bandet i handhöjd går bandet i handhöjd snabbare. Det här är samma princip här, motorn snurrar ett varv medan remmen snurrar nästan ett varv.

En kamrem kan vandra en aning utan att det behöver vara något fel. Men vandrar den mer än 0,5 mm kan det vara läge att kontrollera spännaren.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842