Vattnig olja i Chevrolet vid oljebyte

Vattnig olja i Chevrolet vid oljebyte

Publicerad

Fråga: Hej Jim! På min gamla Cheva från 1965 så byte jag idag motorolja. Körde den riktigt varm och tappade sedan ur oljan. Upptäcker då att den är väldigt vattnig i viskositeten. Oljan är en mineralolja, 20-50 för klassiska bilar. Tänkte först att kylarvätska trängt in, men bilen håller kylarvätskenivån och denna vätska är fin, ren och luktar inget konstigt. Heller ingen vitrök eller att den går varm.

Kan stå på tomgång länge utan att bli varm och värmen i kupén funkar finfint. Oljan luktar olja och har sett bra ut på stickan utan att ha tappat nivå, men varför så lös? Vet att det varit lite temperaturförändringar nu på hösten här uppe i norr. Kondens i motorn? Den går som en klocka kan tilläggas. Bifogar en film så ser ni. Vore kul att höra vad oljeexperten Jim tror!

Andreas

Film: https://vimeo.com/294428489

 

Svar: Olja kan bli vattnig och tunn av flera orsaker. Vissa additiv som kallas viskostitetsförbättare kan ha mattas ut så att oljan "håller ihop" sämre, men det vanligaste är nog bränsleutspädning. Då brukar oljan lukta bensin. Mångcylindriga motorer (6 cylindrar eller fler) kan gå dåligt/inte alls på en cylinder utan att det märks så mycket på gången. Då kan oförbränd bensin rinna ner i tråget från den cylindern och späda oljan. Ofta – men inte alltid – så märks inte detta på oljenivån eftersom den förtunnade oljan i större mängd passerar genom lagren och stänker omkring mycket i motorns inre. Resultatet blir att oljeringarna får svårare att mota ner oljan och då tränger den upp till förbränningsrummet och förbränns. Alltså så kan oljan förbrukas i samma takt som den fylls på med bensin.

Om oljan innehåller vatten bildas en emulsion som är helt ogenomskinlig och som i färgen påminner om Baileys Irish Cream.

Oljan på filen ser inte ut att ha något vatteninnehåll, men är definitivt tunnare än vad en SAE 20W-50 ska vara. Jag kan nog tycka att en SAE 20W-50 olja är i tjockaste laget för en motor från 1965 om den inte är extremt sliten i vev-och ramlager. Nu vet jag inte vilken motor som sitter i din Cheva, men jag tror mer på en SAE 15W-40 eller liknande – kolla instruktionsboken. Fast detta har inget att göra med att oljan blivit så vattnig.

Testa gärna med ett annat fabrikat/typ på olja och se om problemet kvarstår. Hel- eller delsyntetisk olja fungerar utmärkt i en äldre motor (trots alla skrönor på internet). Däremot ska man undvika vissa oljor till moderna bilar. Dessa oljor har en ACEA-klassning som har ändelsen "C" följd av en siffra (ACEA C1, C2 eller C3). Detta står på flaskans etikett. Sådan olja kan öka slitaget på kamaxeln och lyftarna i äldre motorer.

Jim Lundberg

On
Off

20 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842