Fråga: Hej Jim! På min gamla Cheva från 1965 så byte jag idag motorolja. Körde den riktigt varm och tappade sedan ur oljan. Upptäcker då att den är väldigt vattnig i viskositeten. Oljan är en mineralolja, 20-50 för klassiska bilar. Tänkte först att kylarvätska trängt in, men bilen håller kylarvätskenivån och denna vätska är fin, ren och luktar inget konstigt. Heller ingen vitrök eller att den går varm.
Kan stå på tomgång länge utan att bli varm och värmen i kupén funkar finfint. Oljan luktar olja och har sett bra ut på stickan utan att ha tappat nivå, men varför så lös? Vet att det varit lite temperaturförändringar nu på hösten här uppe i norr. Kondens i motorn? Den går som en klocka kan tilläggas. Bifogar en film så ser ni. Vore kul att höra vad oljeexperten Jim tror!
Andreas
Film: https://vimeo.com/294428489
Svar: Olja kan bli vattnig och tunn av flera orsaker. Vissa additiv som kallas viskostitetsförbättare kan ha mattas ut så att oljan ”håller ihop” sämre, men det vanligaste är nog bränsleutspädning. Då brukar oljan lukta bensin. Mångcylindriga motorer (6 cylindrar eller fler) kan gå dåligt/inte alls på en cylinder utan att det märks så mycket på gången. Då kan oförbränd bensin rinna ner i tråget från den cylindern och späda oljan. Ofta – men inte alltid – så märks inte detta på oljenivån eftersom den förtunnade oljan i större mängd passerar genom lagren och stänker omkring mycket i motorns inre. Resultatet blir att oljeringarna får svårare att mota ner oljan och då tränger den upp till förbränningsrummet och förbränns. Alltså så kan oljan förbrukas i samma takt som den fylls på med bensin.
Om oljan innehåller vatten bildas en emulsion som är helt ogenomskinlig och som i färgen påminner om Baileys Irish Cream.
Oljan på filen ser inte ut att ha något vatteninnehåll, men är definitivt tunnare än vad en SAE 20W-50 ska vara. Jag kan nog tycka att en SAE 20W-50 olja är i tjockaste laget för en motor från 1965 om den inte är extremt sliten i vev-och ramlager. Nu vet jag inte vilken motor som sitter i din Cheva, men jag tror mer på en SAE 15W-40 eller liknande – kolla instruktionsboken. Fast detta har inget att göra med att oljan blivit så vattnig.
Testa gärna med ett annat fabrikat/typ på olja och se om problemet kvarstår. Hel- eller delsyntetisk olja fungerar utmärkt i en äldre motor (trots alla skrönor på internet). Däremot ska man undvika vissa oljor till moderna bilar. Dessa oljor har en ACEA-klassning som har ändelsen ”C” följd av en siffra (ACEA C1, C2 eller C3). Detta står på flaskans etikett. Sådan olja kan öka slitaget på kamaxeln och lyftarna i äldre motorer.
Jim Lundberg