Lossa envist kedjedrev på Husqvarna 120 cc

Kedjedrevet kan sitta hårt på sin kona och både avdragare. värme och tålamod kan behövas så att ingenting skadas.

Lossa envist kedjedrev på Husqvarna 120 cc

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna 120cc Svartqvarna från 1950 talet och jag vill ta bort fram drevet för att kunna dela på motorn och renovera den men drevet satt otroligt hårt och jag har försökt med avdragare, 5-56, och värmt upp drevet. Vad ska jag göra?

/Hampus Esselius

 

Svar: Drevet sitter på en kona och kan därför sitta rejält hårt. En två- eller hellre, trearmad avdragare behövs. Drevet måste ofta värmas och då räcker det inte med en varmluftspistol utan en gasolbrännare kan bli nödvändig. Man ska inte värma för mycket – drevet får inte bli blåanlöpt då det kan tappa härdningen och få väldigt kort livslängd.

Men uppvärmningen (till ca 200 grader) bör ske snabbt så att drevet värms upp snabbare än axeln det sitter på. Låt avdragaren sitta kvar och i full spänn under uppvärmningen, men var beredd på att den kan flyga iväg en bit när det lossnar.

Det brukar även hjälpa med att slå några slag på avdragarens skruv, men detta måste ske med måtta så att inte axeln stukas i änden. Man kan lägga en bit mässing mellan axeln och avdragarskruven som skydd.

Ibland kan man få låta avdragaren sitta i spänn och värma upp drevet upprepade gånger så att det får hettas upp och svalna många gånger. Det händer att man kommer ut i verkstaden dagen efter och då har drevet hoppat loss under natten. Tålamod kan krävas.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842