Startproblem på Svartqvarna

Startproblem på Svartqvarna

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en Husqvarna 120cc Svartqvarna mod 24 från 1950 talet, den gick senast för 20 år sedan och nu startar den inte. Tändningen funkar men inte nått mer, jag har tänkt att byta packboxar och rengöra motorn och förgasaren allmänt men är det något mer som jag kan behöva byta för att den ska gå igång?

/Hampus Esselius

 

Svar: Börja med att rengöra brytarkontakterna då det kan uppstå oxid mellan dessa. Håll isär kontakterna med en liten mejsel och stick in en smal remsa slippapper mellan dem. Släpp ihop dem och dra ut remsan. Upprepa detta några gånger. Avsluta med en tyg- eller pappersremsa så att slipdammet försvinner.

Rengör förgasaren. Om motorn stått länge kan förgasaren vara igentäppt av tvåtaktsolja när bensinen dunstat. Har hojen dessutom förvarats lite fuktigt kan förgasaren vara full av oxid som täpper igen munstycke och kanaler.

Om notorn inte startar efter dessa åtgärder får du kolla tändstiftet (testa flera tändstift för övrigt). Om stiftet är blött efter startförsöket är gnistan klen och är stiftet torrt så kommer det inte fram något bränsle.

Packboxarna går att byta utan att dela motorn och om alla axlar känns glappfria (radiellt) kan man stanna vid att enbart byta dessa då gummi åldras och slits. Men om du delar på motorn rekommenderar jag att du även byter samtliga lager i motorn när den ändå är isärtagen

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842