Avfukta veteranbilen under vinteruppställningen

Mögelprickar som uppstått på vinylklädsel. Denna bil har stått i en ouppvärmd loge med ett så kallat silvergarage över sig. Dessa överdrag är vattentäta för att skydda mot regn, men låser även in fukt som uppstått på insidan.

Avfukta veteranbilen under vinteruppställningen

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Tänkte fråga dig gällande avställning och vinterförvaring av veteranbilen. Hur är det med vanliga torrbollar man ställer in i bilen. En i skuffen och en i kupén, men hur är det med saltet i dessa? Kan de stå under 6 månader med byte av refillpåsen utan att angripa bilen rostmässigt?

Sen har jag köpt en överdrag. Kan påpeka att bilen ska stå i en carport med tak och väggar och kommer aldrig komma i kontakt med snö. Har ångplast under, men hur är det med överdraget. Det överdrag jag köpt är tunt och ska tydligen släppa ut kondens samt andas, det är vad det står. Vad tror du?

Andreas

 

Svar: När man testar olika typer av rostskydd gör man ofta det i en saltkammare – ett slutet rum med saltatmosfär där korrosionen hos metaller ökar lavinartat. Utifrån salthalt, fuktighet och temperatur kan man sedan räkna ut hur länge en viss detalj, exempelvis en varmgalvad skruv, håller utomhus på västkusten innan den börjar brytas ner av rost. Man skyndar helt enkelt på processen. Istället för att hänga upp en skruv på västkusten och vänta ett antal månader/år på att den ska börja rosta speedar man på det hela i saltatmosfär.

Torrbollen innehåller kalciumklorid (vägsalt) och magnesiumklorid och i alla fall kalciumkloriden är korrosiv – den kan alltså starta/påskynda den elektrolytiska process som vi kallar korrosion – eller rost, om man så vill. Nu vet inte jag säkert om dessa ämnen i torrbollen läcker ut till omgivningen och orsakar korrosion på omgivande metaller, men det finns de som hävdar att så är fallet utifrån egna erfarenheter.

Det finns andra avfuktare som arbetar med kiselgelé som aktiv fuktabsorbent och det är möjligt att detta ämne är mindre korrosivt. Annars är en elektrisk avfuktare att föredra då den inte avger något (utom vatten som samlas i en behållare) som kan skada omgivningen.

Sedan beror ju allt på luftfuktigheten som anges i relativ fuktighet. Med detta menas hur mycket fukt luften innehåller vid en viss temperatur. Varm luft kan binda mer vatten än kall luft och det är därför som det uppstår dagg i gräset när luften kallnar på kvällen. Detta kallas också för daggpunkt – då luften inte kan hålla kvar vattnet längre.

Vanligt järn rostar inte om luftfuktigheten är lägre än cirka 55 – 60 % - oavsett temperatur. Dessutom avtar korrosionen vid cirka 18 minusgrader. Om du nu har både tak och väggar är överdraget nästan till en nackdel då det kan hålla kvar fukt. Däremot skyddar det mot smuts, damm och pollen och vill man ha det på så bör man se till att det finns god ventilation under det - även om det ska släppa ut fukt.

Lämna en stor luftspalt mellan marken och överdraget. Har du ett takräcke så är det bra om detta sitter på bilen så det blir en luftspalt mellan överdraget och taket. Man kan även klippa ett par hål i överdraget i höjd med bilens sidorutor och sy/tejpa in ett myggnät i hålet för att hålla insekter borta. Rutorna ska dessutom vara nervevade någon centimeter för ventilationens skull.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842