Värde på Fram 250 cc

Fråga: Hej. Känner en som har en Fram 250 kubik motorcykel års modell 1952 och den var på utställning i Tyskland och det är den enda som har kromad tank, den är helt i original och körbar. Hur många finns det i dag av denna och vad är den värd?

Berne Persson

 

Svar: Vi värderar inte fordon då det är så många faktorer som spelar in för att kunna sätta ett värde på ett fordon – även ett ungefärligt. Efterfrågan är den viktigaste faktorn, men skicket, hur komplett det är, registrering, besiktning, antal originaldelar samt proveniens (ursprung, historik) spelar en avgörande del.

Dessutom går värdet på gamla fordon ofta i cykler som följer generationerna. Vissa år kunde 20-talsbilar var högintressanta (och dyra) men efter några år hade de personer som hade nostalgiska intressen av dessa bilar blivit för gamla eller avlidit och nästa generation är ofta inte lika intresserad av något de inte kan relatera till och då sjunker värdet på dessa fordon.

Sedan kan det vända igen då en generation plötsligt tycker att 20-talsbilar är kult och då kan priserna, i alla fall tillfälligt, stiga igen tills hajpen är över.

En riktigt fin och körbar (besiktad) ”mellanviktare” från 50-talet (de kallades så om de vägde runt 100 kilo och var mellan 175 till 350 kubik) kan vara värd uppåt en 30 000 kronor om det dessutom är en populär modell. Andra motorcyklar från samma period och av samma storlek kan gå för hälften – alltså runt 15 000 kronor. Är de dessutom inte körbara, obesiktade och kanske okompletta kan värdet rasa till en tusenlapp eller två.

Den motorcykel du nämner har tydligen proveniens då den har en motorhistoriskt intressant bakgrund som utställningsmotorcykel i Tyskland. Frågan är bara vem som idag är villig att betala mer för en sådan motorcykel. Det är vanligt att man tror att ovanliga exemplar av ett fordon ska vara mer värda än de som var vanliga och som då fanns i ett större antal. Men det kan ofta vara tvärtom – om ingen känner till fordonet för att det var så ovanligt vill man inte betala mer, snarare mindre, för det. Man vet inte vad det är och har heller ingen relation till det.

Hur många det finns kvar är också svårt att svara på – särskilt om det gäller exakt denna modell med kromad tank. Om det här exemplaret är det enda med kromad tank så finns det ju bara denna kvar. Om frågan gäller hur många som finns kvar av de som inte hade kromad tank utan lackerad så kan man kontakta Bilregistret och uppge modell, fabrikat samt årsmodell så kan de troligtvis få fram de som är registrerade idag – som då har den ”nya” registreringsnumren som kom 1973.

Men jag vill nog rekommendera ägaren till denna motorcykel att dokumentera dess historia så långt det är möjligt för framtiden. Det kan vara intressant för kommande generationer att få veta vad ett gammalt fordon varit med om.

Jim Lundberg

Rulla till toppen