Varför två avgasrör på en encylindrig motor?

Fråga: Hej. Jag har en fråga. Har köpt en Husqvarna från 1954, en Örnen 250cc, tvåtakt med två avgasrör. Hallå, förlåt – jag fattar inget, detta är en enstånka. Har ni en förklaring på detta? cykeln är oskruvad och i originalskick. Till och med sadel och bönpall är i kanonskick. Har ni en uppfattning om vad en sådan cykel är värd. Är tacksam för all info.

Tommy Nielsen

 

Svar: Det finns nog flera svar på varför man satte två avgasrör på encylindriga motorer förr. En anledning är att man ursprungligen hade dålig koll på hur ett avgassystem arbetar och man gick ofta efter devisen ”Ut med avgaserna på lättast väg” vilket kunde innebära grova rör eller till och med två rör för att avgaserna skulle ta sig ut utan något som helst hinder.

Snart upptäckte man dock att ett avgassystem inte har samma uppgift som avloppsröret i ett hus – att bara leda bort oönskade saker. Särskilt på tvåtaktare hade avgassystemet en rejäl påverkan. Först upptäckte man att ett visst motstånd är bra för en tvåtaktsmotor. Då blåser inte bränslet ut oförbränt i avgasröret. Nästa upptäckt var att man kan stämma av ett avgassystem och på så vis kunna plocka ut rejält med extra hästkrafter på grund av att man utnyttjade resonansen i systemet.

En annan anledning till tvåpipiga enstånkor var engelska Triumph kom med sin motorcykel ”Speed twin” 1937 med en tvåcylindrig parallelltwinmotor. Motorcykeln blev en succé och många tillverkare hängde på ”tvåcylinderstrenden” som uppstått. En riktig motorcykel skulle ha två avgasrör – punkt. En del löste detta med att sätta dit ett andra avgasrör på sina encylindriga motorer. Fejk visserligen, men det såg ut som att motorcykeln hade två cylindrar.

Det visade sig snart att när man trimmade dessa fejkade tvåpipor så gick de bättre om man pluggade ena avgasporten…

När det gäller värdering så gör vi inte sådant på grund av många skäl. Vårt bästa svar är att bevaka säljesannonser och se vad man tar för liknande fordon. Skicket på din hoj framgår ju av bilden, men om den måste renoveras mekaniskt, få nya däck samt registreras och besiktas tickar tusenlapparna iväg.

Jim Lundberg

Rulla till toppen