Skillnader på Victoria FM 38 motorer

Fråga: Hej Jim. Vet du vad det är som skiljer på Victoria FM 38. Dom senare har ett S instansat på blocket och är på 0,8 hkr. och dom tidigare har inget S instansat och ska vara på 1 hkr. Men jag undrar vad det är som skiljer, cylinder, förgasare eller något annat?

Mvh Donald

 

Svar: Den tyska påhängsmotorn Victoria FM 38 såg dagens ljus redan 1946 – alltså sex år innan vi i Sverige ens hade begreppet ”moped”. Den 1 juli 1952 trädde mopedlagen i kraft i vårt land och mopeden föddes. Lagen innebar en hel del regler runt detta nya fordon och en av dessa var att motorn fick utveckla maximalt 0,8 hästkrafter.

Victoria FM 38 såldes i vårt land långt innan den1 juli 1952 och eftersom uttrycket ”moped” ännu inte var uppfunnet så kallades den, och liknande motorer av andra fabrikat, för ”Hjälpmotor” (från tyskans ”Hilfsmotoren) eller ”Cykelmotor”. De motorer som kom hit följde tyska regler och var på 1 hästkraft.

I början av 1952 så fanns FM 38:an helt plötsligt i två versioner – den tidigare på en hästkraft samt en ”nykomling” på 0,8 hästkrafter. Då visste tillverkare och generalagenter att den nya lagen var på väg, så redan i april samma år hade man börjat flagga för att en 0,8-hästarsmotor var på ingång till Sverige. Att man fortfarande nämnde 1-hästarsmotorn i reklamen kan ha berott på att man vilja sälja slut på lagret av dessa motorer. Jag kan tänka mig att ”S” stod för avsett land – alltså ”Schweden” (Sverige).

Men vad som skiljer dessa två motorer rent tekniskt vet jag tyvärr inte. Då bör man ha en motor av varje och demontera dessa för att se vad som skiljer delarna i en 1-hästarsmotor från delarna i en 0,8 hästars. Det kanske någon av våra läsare vet? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen