Avdragen kopplingsaxel på JB 150

Kopplingen till JB 150. Längst ut sitter navet under detta en bronsbricka och sedan själva kopplingskorgen. Alla hålls på plats med en mutter på axeln.

Avdragen kopplingsaxel på JB 150

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag sitter här och skruvar med farfars gamla monark M277 med JB 150 och jag lyckades dra av axeln när jag skulle sätta tillbaka muttern utanpå kopplingskorgen, visst är kopplingskorgen gängad på axeln så jag kan lägga en liten svetsloppa så den inte gängar ur?

Mvh Joel

 

Svar: Om jag förstått det hela rätt så har du dragit av den gängade delen (A) som sitter längst ut på axeln. Innanför denna är det två parallella flatsidor (B) som ska greppa i kopplingsnavet. Det är muttern på den avdragna delen som håller navet på plats som i sin tur håller hela kopplingen på plats. Korgen är inte gängad utan löper lätt på axeln.

Om du tänker svetsa så ska i så fall navet svetsas fast på axeln. Då måste man även se till att hålet i axeln inte påverkas av svetsen eftersom tryckstången löper i axelns hål. Frågan är bara om svetsfogen kommer att hålla då både axeln och navet är härdade. När man svetsar i härdat stål vill det gärna spricka i skarven mellan grundmaterial och svetsmaterial.

Generellt är jag lite motståndare till att fästa motordelar med svetsen då det dels kan få saker att slå sig och bli skev, dels kan nödvändig härdning löpa ur. Dessutom har man skaffat sig problem inför framtiden om man måste ta isär motorn för någon reparation. Jag skulle hellre skaffa en ny axel. Kolla med C-G Jansson på telefon 070-229 68 43 eller med Rösebäckens Cykel & Motor. Du kan även annonsera gratis i Classic Motors privatannonser.

Alternativ två är att borra ur axeln en bit och gänga den invändigt och sedan ta en sexkantsskruv med samma gänga och borra ett hål genom skruven för tryckstången. Då får du ett "omvänt förband" med en skruv istället för en mutter. Det dock vara så att du måste avhärda axeln innan borrning och gängning och helst härda om den efteråt.

Jim Lundberg

Kopplingsaxeln på JB 150. A=gängad del där muttern ska sitta. B=flatsida som greppar i navet så kraften från axeln överförs till navet.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842