MGB: Bygga om elsystem

MGB: Bygga om elsystem

Publicerad

Fråga: Har Classic Motor behandlat hur man bygger om MGB med två sexvoltsbatterier till ett tolvvoltsbatteri? Och eventuellt ändrar till minusjord?

Kurt

Svar: Nej, det har vi inte tagit upp i någon artikel. I teorin är det dock inga större problem men kräver att du drar om batterikablarna en aning. Det finns små tolvvoltsbatterier som passar ganska bra i de befintliga batterihållarna.

När det gäller konvertering till minusjord är det också ganska enkelt i teorin. I princip räcker det om du kopplar om batteriet. Vill du inte byta ut generatorn går den att polarisera om. Starmotorn ska snurra åt samma håll vare sig du har plus- eller minusjord, likaså om du har en original SU bränslepump (före 1968). Är den utbytt kanske den inte fungerar.

Fläkt- och vindrutetorkarmotorerna ska fungera utan ändringar. Volt- och amperemätare, om sådana finns, ska kopplas om. Där räcker det i allmänhet att du bara byter plats på kablarna. Om bilen har varvräknare måste den kopplas om och det är lite besvärligare. Dels måste matningen till varvräknaren kopplas om och dels måste du öppna mätaren och kasta om kopplingarna på insidan. Men det går även att skaffa en minusjordad varvräknare istället.

Men innan du ger dig på det här arbetet kanske du bör ställa dig frågan om det verkligen är klokt att göra den här modifieringen. Ett elsystem som fungerar dåligt blir det inte per automatik bättre bara för att det byggs om till minusjord.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842