MGB: Bygga om elsystem

Fråga: Har Classic Motor behandlat hur man bygger om MGB med två sexvoltsbatterier till ett tolvvoltsbatteri? Och eventuellt ändrar till minusjord?

Kurt

Svar: Nej, det har vi inte tagit upp i någon artikel. I teorin är det dock inga större problem men kräver att du drar om batterikablarna en aning. Det finns små tolvvoltsbatterier som passar ganska bra i de befintliga batterihållarna.

När det gäller konvertering till minusjord är det också ganska enkelt i teorin. I princip räcker det om du kopplar om batteriet. Vill du inte byta ut generatorn går den att polarisera om. Starmotorn ska snurra åt samma håll vare sig du har plus- eller minusjord, likaså om du har en original SU bränslepump (före 1968). Är den utbytt kanske den inte fungerar.

Fläkt- och vindrutetorkarmotorerna ska fungera utan ändringar. Volt- och amperemätare, om sådana finns, ska kopplas om. Där räcker det i allmänhet att du bara byter plats på kablarna. Om bilen har varvräknare måste den kopplas om och det är lite besvärligare. Dels måste matningen till varvräknaren kopplas om och dels måste du öppna mätaren och kasta om kopplingarna på insidan. Men det går även att skaffa en minusjordad varvräknare istället.

Men innan du ger dig på det här arbetet kanske du bör ställa dig frågan om det verkligen är klokt att göra den här modifieringen. Ett elsystem som fungerar dåligt blir det inte per automatik bättre bara för att det byggs om till minusjord.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen