Bakdrev till Monark M 80

Bakdrev till Monark M 80

Publicerad

Fråga: Hejsan! Jag har en fråga angående en Monark M80 från 1949 som jag har i min ägo. Vad är det för bakdrev som ska sitta på en sådan, och var kan man hitta ett dylikt? Har inte lyckats hitta något passande än tråkigt nog.

Tack på förhand

/Tomas

 

Svar: Monark M80 hade en motor från konkurrenten Husqvarna och verkar vara lite ovanlig. Jag har själv aldrig sett en i verkligheten. Tyvärr så har jag ingen reservdelskatalog till just M 80. I motorbristens tider (efterkrigstiden) köpte man in vad man fick tag på i motorväg och Monark hade följaktligen JB-, BSA-, Husqvarna- och CZ-motorer i sina 125:or. De flesta ramdelar är samma på de olika modellerna, men det kan skilja sig på sådana saker som just bakdrev då olika motorer kan ha olika utväxling.

Jag lägger ut bilder på dreven till Monark M71 (BSA 125), M75 (JB 128) samt M200 (CZ 125). Sedan vet jag inte om hålbilden i navet är lika, men det är troligt att man hade samma nav på alla modeller och anpassade dreven till dessa.

Jim Lundberg

Monark M71 med 125 cc BSA-motor. Här har bakdrevet 50 tänder.

Monark M75 med 128 cc JB-motor. Här har drevet 40 tänder och finns som plant eller kupat (olika offset).

Monark M200 125 cc CZ-motor. Här ska drevet ha 40 tänder.

Bild från Anders Österberg.
"Här är en skiss på hålbilden på MONARKs bakdrev. Kedjan kan ha olika delning och därmed tänderna och drevets tjocklek beroende på vilken motor som sitter i ramen. "

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842