Putsa portkanter på nyborrad tvåtaktscylinder

Fråga: Hej, Har en MCB 125 ISDT. Lämnade för många år sen in cylindern för borrning till en bra begagnad kolvs dimensioner. Det var grabbarna Windish i Eksjö som gjorde det.

Minns inte nu typ 20 år senare om dom sa något om huruvida man ska putsa portkanterna något eller om dom lämnas råa. Har monterat ihop maskinen och kolven rör sig ostört så att säga. Har inget gjort åt portkanterna.

Hälsningar Joje i Höga Kusten

 

Svar: Efter omborrning av en tvåtaktscylinder får portarna väldigt skarpa kanter. Varje gång kolvringarna passerar en port så hakar ringens kant i portens kant. I bästa fall ger detta ett tickande ljud som kan avta när kanterna nöter ner varandra – i värsta fall, särskilt vid breda portar, kan livslängden på ringarna förkortas rejält. Man kan till och med råka ut för ringbrott och då är det slutåkt.

De kanter som är viktigast är de som ligger parallellt med ringarna för det är där ringarna (som också är nya och skarpa) hakar tag. Helst ska man lyfta av cylindern och putsa samtliga portkanter med fint (320 – 600) slippapper. Det gör man med en bit papper på fingertoppen. Lite saliv på fingret gör att papperet inte glider av. Man kan även putsa på plats om man lyft av topplocket, men då kommer man bara åt de övre kanterna i portarna eftersom kolven är i vägen för de nedre kanterna.

Man behöver inte ta bort mycket material utan det räcker för det mesta med att bryta den vassa kanten. Torka bort allt slipdamm efteråt. Vill man lyxa till det lite finns det ett verktyg som heter ”Flexhone” vilket ser ut som en flaskborste med slipkulor längst ut på varje borst. Detta honingsverktyg gradar av samtliga kanter (även vändkanter) i en cylinder och ruggar upp blankslitna lopp som man bör göra vid enbart ringbyte i en gjutjärnscylinder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen