Putsa portkanter på nyborrad tvåtaktscylinder

Efter bornning av cylinderloppet blir kanterna på portarna väldigt vassa och sliter på kolvringarna. Ett tickande ljud är ett av symtomen som kan uppstå. En lätt putsning med en liten bit slippapper räcker dock.

Putsa portkanter på nyborrad tvåtaktscylinder

Publicerad

Fråga: Hej, Har en MCB 125 ISDT. Lämnade för många år sen in cylindern för borrning till en bra begagnad kolvs dimensioner. Det var grabbarna Windish i Eksjö som gjorde det.

Minns inte nu typ 20 år senare om dom sa något om huruvida man ska putsa portkanterna något eller om dom lämnas råa. Har monterat ihop maskinen och kolven rör sig ostört så att säga. Har inget gjort åt portkanterna.

Hälsningar Joje i Höga Kusten

 

Svar: Efter omborrning av en tvåtaktscylinder får portarna väldigt skarpa kanter. Varje gång kolvringarna passerar en port så hakar ringens kant i portens kant. I bästa fall ger detta ett tickande ljud som kan avta när kanterna nöter ner varandra – i värsta fall, särskilt vid breda portar, kan livslängden på ringarna förkortas rejält. Man kan till och med råka ut för ringbrott och då är det slutåkt.

De kanter som är viktigast är de som ligger parallellt med ringarna för det är där ringarna (som också är nya och skarpa) hakar tag. Helst ska man lyfta av cylindern och putsa samtliga portkanter med fint (320 – 600) slippapper. Det gör man med en bit papper på fingertoppen. Lite saliv på fingret gör att papperet inte glider av. Man kan även putsa på plats om man lyft av topplocket, men då kommer man bara åt de övre kanterna i portarna eftersom kolven är i vägen för de nedre kanterna.

Man behöver inte ta bort mycket material utan det räcker för det mesta med att bryta den vassa kanten. Torka bort allt slipdamm efteråt. Vill man lyxa till det lite finns det ett verktyg som heter "Flexhone" vilket ser ut som en flaskborste med slipkulor längst ut på varje borst. Detta honingsverktyg gradar av samtliga kanter (även vändkanter) i en cylinder och ruggar upp blankslitna lopp som man bör göra vid enbart ringbyte i en gjutjärnscylinder.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842