Montering av lameller på Ducati Cucciolo

Fråga: Hej. Jag har en Ducati Cucciolo som har problem med kopplingen. Fick tag på stållameller, slirar fortfarande. Fick tips om en som renoverade dom gamla korklamellerna. Nu är problemet att jag är osäker på hur skivorna skall ligga. Vet att det skall ligga en korklös skiva i botten på korgen med utvändiga tänder. Men i andra änden mot den fjäderbelastade plattan skall det vara en stållamell med invändiga tänder alltså inte någon lamell med kork?

Tommy Eliasson

 

Svar: Själva ytan på stållamellerna är näst intill outslitlig och slitaget brukar enbart ligga vid lamellens tänder som på Ducatimotorn sitter inne i centrumhålet. Däremot händer det att stållameller slår sig om det blir för varma vilket leder till att kopplingen tar ojämnt samt att den får svårt att frikoppla om lamellerna ”fjädrar med”.

Om kopplingen slirar kan man rugga upp ytan på både stål- och friktionslamellerna (kork eller fiber). Särskilt friktionslamellerna som kan få ett halt ”skinn” på ytan med tiden. Det räcker med att gnida lamellerna mot ett finkornigt slippapper (korn 240 – 400) placerat på en plan yta.

Kopplingen i Ducatimotorn består av 5 stållameller samt 4 friktionslameller med något bakelitliknande (även kork?) material i de små puckarna. Längst ner i botten på korgen ska det ligga en stålskiva med utvändiga tänder fast utan friktionsbelägg. Sedan ska lamellerna ligga varannan stål och kork hela vägen ut. När kopplingen ska monteras måste man se till att den innersta friktionslamellen verkligen hamnar i ingrepp med axelns bommar och inte fastnar på kanten av bommarna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen