Montering av lameller på Ducati Cucciolo

Montering av lameller på Ducati Cucciolo

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Ducati Cucciolo som har problem med kopplingen. Fick tag på stållameller, slirar fortfarande. Fick tips om en som renoverade dom gamla korklamellerna. Nu är problemet att jag är osäker på hur skivorna skall ligga. Vet att det skall ligga en korklös skiva i botten på korgen med utvändiga tänder. Men i andra änden mot den fjäderbelastade plattan skall det vara en stållamell med invändiga tänder alltså inte någon lamell med kork?

Tommy Eliasson

 

Svar: Själva ytan på stållamellerna är näst intill outslitlig och slitaget brukar enbart ligga vid lamellens tänder som på Ducatimotorn sitter inne i centrumhålet. Däremot händer det att stållameller slår sig om det blir för varma vilket leder till att kopplingen tar ojämnt samt att den får svårt att frikoppla om lamellerna "fjädrar med".

Om kopplingen slirar kan man rugga upp ytan på både stål- och friktionslamellerna (kork eller fiber). Särskilt friktionslamellerna som kan få ett halt "skinn" på ytan med tiden. Det räcker med att gnida lamellerna mot ett finkornigt slippapper (korn 240 – 400) placerat på en plan yta.

Kopplingen i Ducatimotorn består av 5 stållameller samt 4 friktionslameller med något bakelitliknande (även kork?) material i de små puckarna. Längst ner i botten på korgen ska det ligga en stålskiva med utvändiga tänder fast utan friktionsbelägg. Sedan ska lamellerna ligga varannan stål och kork hela vägen ut. När kopplingen ska monteras måste man se till att den innersta friktionslamellen verkligen hamnar i ingrepp med axelns bommar och inte fastnar på kanten av bommarna.

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842