Vinande ljud i nybytt koppling på Zündapp KS 50

I zündappmotorns kopplingscentrum sitter ett tryckstift och under detta sitter det shims som används för att justera spelet i kopplingsmekanismen.

Vinande ljud i nybytt koppling på Zündapp KS 50

Publicerad

Fråga: Har en Zündapp KS 50 från 1974 och har bytt till racekoppling. Nu när jag trycker in kopplingen så hör jag ett vinande ljud.

Tommy Claesson

 

Svar: Det kan bero på flera saker. Nu vet jag inte hur mycket som är "racekoppling" men om det även innefattar kopplingskorgen så kan det vara att korgens kuggar inte är inslitna med transmissionsdrevets kuggar så att minsta ändring av korgens läge (vid frikoppling) ger ett ljud från kuggarna.

Men ljudet kan också komma från något av de två spårkullager som sitter på kopplingsaxeln – ett i korgen och ett i blocket innanför korgen. Om den nya kopplingen har starkare fjädrar så kan det ökade trycket som uppstår axiellt vid frikoppling bli för mycket för något av dessa lager så att de börjar väsnas.

Ett tredje scenario är att dessa lager är så glappa så att korgen tiltar på grund av högre tryck med racekopplingen så att originalkuggarna i transmissionen börjar väsnas. Tyvärr så måste motorn delas om kopplingskorgen ska bort och något av de två lagren ska bytas. I vänster blockhalva finns inget kullager för kopplingsaxeln, utan bara en bronsbussning. En sådan brukar inte ge ifrån sig något ljud – möjligtvis kan den vara så sliten så att kopplingsaxeln (och korgen lutar) i vissa fall så att kuggarna väsnas.

I kopplingens centrum sitter ett tryckstift som kopplingsarmens excenter trycker mot när man frikopplar. Jag har svårt att tro att dessa delar skulle åstadkomma ett vinande ljud, men det kan vara bra att kolla om de är rätt justerade.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ramnummer på Rex 98 cc

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! De första 98-kubikarna hade en maxvikt på 45 kg. Efter olyckor och liknande (klena ramar och bromsar) höjdes den vikten med 15 kg till maximalt 60 kg. Så småningom lade man på ytterligare 15...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842