Kan man ha alkylatbensin i tanken över vinteruppehållet?

Fråga: Hej. Kan jag slå i alkylatbensin i min Triumph 350 krigare över vintern för att slippa gegget i förgasaren?

Mvh Janne

 

Svar: Om det uppstår någon form av gegga i förgasarna efter vinteruppehållet beror antingen på att det är bensin kvar i flottörhusen när man ställer av fordonet – eller på att det bildas kondens på grund av att lokalen är fuktig. Resterna består ofta av hartser och tyngre kolväten som blir kvar när resten av bensinen har dunstat. Ibland blandat med kondensvatten.

En av alkylatbensinens fördelar är att den är betydligt mer lagringsbeständig jämfört med mackbensinen så att motorn för det mesta är mer lättstartad efter ett långt stillastående. Mackbensin förlora sina lätta (och lättantändliga) kolväten om den inte förvaras i gastäta kärl vilket kan göra motorn svårstartad efter en tid. Om det skulle uppstå mindre gegga med alkylatbensin vet jag tyvärr inte. Tillverkarna av alkylatbensin hävdar en lagringstid på 4 – 5 år.

Två saker som man alltid bör se till är att stänga av bensinkranen vid sista körningen och låta motorn stanna av bränslebrist så att förgasarna töms på bensin. Det andra är att välja en lokal som har låg (under cirka 50 % fuktighet) för vinteruppställningen.

Ett trick är att blanda i tvåtaktsolja i bensinen på en fyrtaktare vid höstens sista åktur. Tvåtaktsoljan bildar en rostskyddande hinna på insidan av hela bränslesystemet. Detta skyddar dock inte mot gegga, men mot oxid och rost.

Det finns särskilda ”konserveringsmedel” som man kan tillsätta bensinen innan längre uppehåll, men jag är tveksam till att det skulle hjälpa mot bildandet av gegga eftersom som denna oftast är det som blir kvar när bensin har dunstat. Om dessa tillsatser skulle hjälpa i detta fall vet jag inte.

Jim Lundberg

Rulla till toppen