Kan man ha alkylatbensin i tanken över vinteruppehållet?

Alkylatbensin har en lång lagringsbeständighet. 5 år för Kemetyl och 4 år för Biltema.

Kan man ha alkylatbensin i tanken över vinteruppehållet?

Publicerad

Fråga: Hej. Kan jag slå i alkylatbensin i min Triumph 350 krigare över vintern för att slippa gegget i förgasaren?

Mvh Janne

 

Svar: Om det uppstår någon form av gegga i förgasarna efter vinteruppehållet beror antingen på att det är bensin kvar i flottörhusen när man ställer av fordonet – eller på att det bildas kondens på grund av att lokalen är fuktig. Resterna består ofta av hartser och tyngre kolväten som blir kvar när resten av bensinen har dunstat. Ibland blandat med kondensvatten.

En av alkylatbensinens fördelar är att den är betydligt mer lagringsbeständig jämfört med mackbensinen så att motorn för det mesta är mer lättstartad efter ett långt stillastående. Mackbensin förlora sina lätta (och lättantändliga) kolväten om den inte förvaras i gastäta kärl vilket kan göra motorn svårstartad efter en tid. Om det skulle uppstå mindre gegga med alkylatbensin vet jag tyvärr inte. Tillverkarna av alkylatbensin hävdar en lagringstid på 4 – 5 år.

Två saker som man alltid bör se till är att stänga av bensinkranen vid sista körningen och låta motorn stanna av bränslebrist så att förgasarna töms på bensin. Det andra är att välja en lokal som har låg (under cirka 50 % fuktighet) för vinteruppställningen.

Ett trick är att blanda i tvåtaktsolja i bensinen på en fyrtaktare vid höstens sista åktur. Tvåtaktsoljan bildar en rostskyddande hinna på insidan av hela bränslesystemet. Detta skyddar dock inte mot gegga, men mot oxid och rost.

Det finns särskilda "konserveringsmedel" som man kan tillsätta bensinen innan längre uppehåll, men jag är tveksam till att det skulle hjälpa mot bildandet av gegga eftersom som denna oftast är det som blir kvar när bensin har dunstat. Om dessa tillsatser skulle hjälpa i detta fall vet jag inte.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842