Husqvarna 120 cc som oljar ner tändstiftet

Om packboxen på vevaxelns transmissionssida (pilen) är defekt kan växellådsoljan sugas in i vevhuset.

Husqvarna 120 cc som oljar ner tändstiftet

Publicerad

Fråga: Hej! En fråga igen om min Husqvarna 120 cc som jag renoverar. Motorn har jag inte gjort mer med än honing av loppet och nya ringar. Första start var ok men efter ett tag så baktände den och stannade. Gjorde ren tanken ordentligt då det var skit i den och förgasaren. Nästa start så gick den ok en bit och stannade men blårök något fruktansvärt. Jag kollade tändspolen hos en som hade en tändspoleprovare och den var kass.

Satte i en ny och gnista nu bra men motorn tänder bara till och stannar direkt och stiftet blir fullt av olja (inte "blött av bensin utan ren olja). Kan packboxen bakom kopplingskorgen vara kass så att växellådsoljan läcker in i vevhuset? Möjligen kan olja hafts in i cylindern vid konservering för många år sedan men då borde detta märkts av vid första uppstart.  Ska förtändningen vara så hög som 4,5 mm som du skriver i Stora Tvåtaktsboken?

Thomas Persson

 

Svar: Även om man oljar in cylinder och kolv efter exempelvis ringbyte eller vinterkonservering så kommer rykandet att avta efter bara någon minut. Det låter troligare att det är packboxen på transmissionssidan som läcker. Ibland kan det även läcka mellan växellåda och vevhus om blockpackningen är dåligt, men det är inte så vanligt.

Förtändningen på Husqvarna 120 cc ska ha 4,5 mm förtändning (gäller mod 21 till och med mod 28). Oljeinblandningen i bensinen ska vara 5 % under inkörning - därefter 4 %.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842