Husqvarna 120 cc som oljar ner tändstiftet

Fråga: Hej! En fråga igen om min Husqvarna 120 cc som jag renoverar. Motorn har jag inte gjort mer med än honing av loppet och nya ringar. Första start var ok men efter ett tag så baktände den och stannade. Gjorde ren tanken ordentligt då det var skit i den och förgasaren. Nästa start så gick den ok en bit och stannade men blårök något fruktansvärt. Jag kollade tändspolen hos en som hade en tändspoleprovare och den var kass.

Satte i en ny och gnista nu bra men motorn tänder bara till och stannar direkt och stiftet blir fullt av olja (inte ”blött av bensin utan ren olja). Kan packboxen bakom kopplingskorgen vara kass så att växellådsoljan läcker in i vevhuset? Möjligen kan olja hafts in i cylindern vid konservering för många år sedan men då borde detta märkts av vid första uppstart.  Ska förtändningen vara så hög som 4,5 mm som du skriver i Stora Tvåtaktsboken?

Thomas Persson

 

Svar: Även om man oljar in cylinder och kolv efter exempelvis ringbyte eller vinterkonservering så kommer rykandet att avta efter bara någon minut. Det låter troligare att det är packboxen på transmissionssidan som läcker. Ibland kan det även läcka mellan växellåda och vevhus om blockpackningen är dåligt, men det är inte så vanligt.

Förtändningen på Husqvarna 120 cc ska ha 4,5 mm förtändning (gäller mod 21 till och med mod 28). Oljeinblandningen i bensinen ska vara 5 % under inkörning – därefter 4 %.

Jim Lundberg

Rulla till toppen