Ovanlig växellåda i Husqvarnas Äggmotor?

Ovanlig växellåda i Husqvarnas Äggmotor?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag undrar en sak angående Husqvarnas äggmotor. I den sker väl växlingen på kopplingsaxeln? Var detta en ovanlig lösning och finns det någon fördel eller nackdel att göra växlingen där istället för på utgående axeln (vilket väl är vanligare)?  

En fundering som kom till mig häromdagen.

Andreas

 

Svar: De flesta motorer har nog själva växelfunktionen på den utgående axeln, alltså den axel där drivkedjans kedjedrev sitter. Men det förekommer även att växlingen sker på både kopplings- och utgående axeln om lådan har många växlar . Det finns en mekanisk regel som lyder "Det man vinner i väg förlorar man i kraft". Den går även att vända på till "Det man vinner i kraft förlorar man i väg".

Översatt till en trampcykel innebär detta att om man vill "vinna i väg" så växlar man till en högre växel, Då kommer man längre för varje tramptag, men man blir ju "svagare" (mindre kraft på bakhjulet) och orkar inte trampa i motvind och uppförsbackar.

Vill man "vinna i kraft" växlar man ner. Då orkar man desto mer, men priset av detta blir att man måste trampa många varv för en given körsträcka.

Samma sak sker i en mopedmotor. Vevaxeln snurrar med höga varvtal, men skulle inte kunna driva bakhjulet utan nerväxling (= förlora i väg). Första nerväxlingen sker mellan vevaxel och koppling där man minskar varvtalet till (ungefär) en fjärdedel. Enligt den mekaniska regeln kommer då vridmomentet (kraften) att istället öka fyra gånger.

Vevaxelns vridmoment har då blivit fyra gånger högre och dess varvtal fyra gånger lägre på kopplingsaxeln (även kallad mellanaxeln). Efter detta kommer själva växellådan som ytterligare sänker varvtalet – och höjer vridmomentet i motsvarande grad. Moppen är ju starkast på ettans växel, men det går inte så fort (vinner i kraft och förlorar i väg). Omvänt gäller på högsta växeln – moppen går fort, men den orkar inte så mycket (vinner i väg, men förlorar i kraft).

Om man placerar växelfunktionen på kopplingsaxeln som på Äggmotorn kommer den att belastas av ett lägre vridmoment än om den suttit på den utgående axeln. Det kan vara gynnsamt för alla medbringartappar som ska överföra kraften mellan axlar och drev då belastningen på dessa blir mindre. Men samtidigt är det ju så att Husqvarna valt att placera pedalaxeln koncentriskt med utgående axeln och då blir ju diametern på den utgående axeln ganska stor eftersom den löper utanpå pedalaxeln och då kanske det är enklare ur konstruktionssynpunkt att lägga växlingsfunktionen på kopplingsaxeln. Vad som är "hönan och ägget" här vet jag tyvärr inte.

Jim Lundberg

Själva växlingsmekanismen på Husqvarnas "Äggmotor" sitter på kopplingsaxeln och inte på den utgående (stora dreven till vänster).

Remtransmissionen i Äggmotorn. Här minskas varvtalet till en fjärdedel samtidigt som vridmomentet ökar fyra gånger.

Detta sker en gång till i växellådan och beror på vilken växel som ligger i. Största vridmomentet får man på den utgående axeln.

På motorer som treväxlade sachs händer det att den utgående axeln brister vid slitsen för dragkilen på grund av det höga vridmomentet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842