Ovanlig växellåda i Husqvarnas Äggmotor?

Fråga: Hej! Jag undrar en sak angående Husqvarnas äggmotor. I den sker väl växlingen på kopplingsaxeln? Var detta en ovanlig lösning och finns det någon fördel eller nackdel att göra växlingen där istället för på utgående axeln (vilket väl är vanligare)?  

En fundering som kom till mig häromdagen.

Andreas

 

Svar: De flesta motorer har nog själva växelfunktionen på den utgående axeln, alltså den axel där drivkedjans kedjedrev sitter. Men det förekommer även att växlingen sker på både kopplings- och utgående axeln om lådan har många växlar . Det finns en mekanisk regel som lyder ”Det man vinner i väg förlorar man i kraft”. Den går även att vända på till ”Det man vinner i kraft förlorar man i väg”.

Översatt till en trampcykel innebär detta att om man vill ”vinna i väg” så växlar man till en högre växel, Då kommer man längre för varje tramptag, men man blir ju ”svagare” (mindre kraft på bakhjulet) och orkar inte trampa i motvind och uppförsbackar.

Vill man ”vinna i kraft” växlar man ner. Då orkar man desto mer, men priset av detta blir att man måste trampa många varv för en given körsträcka.

Samma sak sker i en mopedmotor. Vevaxeln snurrar med höga varvtal, men skulle inte kunna driva bakhjulet utan nerväxling (= förlora i väg). Första nerväxlingen sker mellan vevaxel och koppling där man minskar varvtalet till (ungefär) en fjärdedel. Enligt den mekaniska regeln kommer då vridmomentet (kraften) att istället öka fyra gånger.

Vevaxelns vridmoment har då blivit fyra gånger högre och dess varvtal fyra gånger lägre på kopplingsaxeln (även kallad mellanaxeln). Efter detta kommer själva växellådan som ytterligare sänker varvtalet – och höjer vridmomentet i motsvarande grad. Moppen är ju starkast på ettans växel, men det går inte så fort (vinner i kraft och förlorar i väg). Omvänt gäller på högsta växeln – moppen går fort, men den orkar inte så mycket (vinner i väg, men förlorar i kraft).

Om man placerar växelfunktionen på kopplingsaxeln som på Äggmotorn kommer den att belastas av ett lägre vridmoment än om den suttit på den utgående axeln. Det kan vara gynnsamt för alla medbringartappar som ska överföra kraften mellan axlar och drev då belastningen på dessa blir mindre. Men samtidigt är det ju så att Husqvarna valt att placera pedalaxeln koncentriskt med utgående axeln och då blir ju diametern på den utgående axeln ganska stor eftersom den löper utanpå pedalaxeln och då kanske det är enklare ur konstruktionssynpunkt att lägga växlingsfunktionen på kopplingsaxeln. Vad som är ”hönan och ägget” här vet jag tyvärr inte.

Jim Lundberg

Ovanlig växellåda i Husqvarnas Äggmotor?
Själva växlingsmekanismen på Husqvarnas ”Äggmotor” sitter på kopplingsaxeln och inte på den utgående (stora dreven till vänster).
Ovanlig växellåda i Husqvarnas Äggmotor?
Remtransmissionen i Äggmotorn. Här minskas varvtalet till en fjärdedel samtidigt som vridmomentet ökar fyra gånger. Detta sker en gång till i växellådan och beror på vilken växel som ligger i. Största vridmomentet får man på den utgående axeln. På motorer som treväxlade sachs händer det att den utgående axeln brister vid slitsen för dragkilen på grund av det höga vridmomentet.
Rulla till toppen