Rätt munstycke i Monarped med pilotmotor

Pallasförgasare. Huvudmunstycket har nr 10.

Rätt munstycke i Monarped med pilotmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Monarped 55 med Pilotmotor som inte orkar som den ska. Det satt ett munstycke nr 47 i, men jag enligt rekommendation har jag bytt till 54. Motorn gick sämre. Har du något tips så är jag tacksam.

Roland Dahlström

 

Svar: Monark hade två olika pilotmotorer i sina mopeder, en enväxlad och en tvåväxlad. Den enväxlade motorn, Pilot FM 50.1 L, ska ha ett huvudmunstycke i storlek 52. Den tvåväxlade motorn, Pilot FM 504, ska ha ett munstycke i storlek 47. Bägge motorerna har pallasförgasare och saknar trottelnål.

Att hoppa från storlek 47 till 54 är ett rejält skutt. Det bästa är att prova sig fram till rätt storlek på munstycket genom att köra mopeden. Har man för litet munstycke kan det upplevas som att motorn driver bättre när man släpper lite på gasen. Mopeden går alltså långsammare på full gas än på 3/4 gas. Samtidigt blir motorn onaturligt varm (kan nypa) och det är också vanligt att man får förgasarsmällar vid gaspådrag.

Om munstycket istället skulle vara för stort kommer motorn att fyrtakta långt innan den uppnått maxvarv (=maxhastighet). Motorn kan även bli svårstartad när den är varm och risken för "loppa på stiftet" ökar.

Med rätt storlek på munstycket ska motorn dra lika bra på alla gaspådrag utan att tveka eller rycka. Kör man på maxvarv så ska motorn till slut börja fyrtakta, exempelvis om man varvar ur den i ett nedförslut. Då ligger man väldigt rätt i storlek.

Allt detta förutsatt att motorn är sotad och att tändningen står rätt.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842