Husqvarna Novolette 3311 som tappar tomgången

Rex-motorns tändsystem. Gamla tändspolar som denna med textilisolering, "Boschmumier", har ett klart bäst-före-datum då dessa är hygroskopiska (drar i sig fukt från luften)

Husqvarna Novolette 3311 som tappar tomgången

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en bandloppa som jag är ute och kör rätt ofta. Jag hade isär motorn för 2-3 år sedan när jag tog över den och den var nog inte körd de senaste 15-20 åren. Jag bytte de fyra kullagren och de två Simmerringarna. Axlarnas tätningsytor såg hyggliga ut. Skar egna packningar och monterade ihop. Kolv och cylinder såg någorlunda ut så de fick bara litet rengöring.

Motorn tillverkad 1952 har gått bra och har väl kanske 40-50 gångtimmar sedan min renovering, men den tappar tomgången rätt snart efter start. Typiskt att det drar tjuvluft... Denna motor har ju även kopplingsmekanismen som en del av insugsröret så det finns förvisso flera ställen det kan läcka på. Jag har bytt dessa tre packningar och testat olika material men felet kvarstår oförändrat.

Så då tänkte jag att detta skulle vara ett lagom projekt före jul att ta isär alltihop och göra en litet grundligare koll. Jag kan inte se några tecken på läckage vid någon packning. Simmerringarna ser ut som nya (men det skall ändå dit nya) och axlarnas ytor ser OK ut.

Ena pinnbulten för cylindern är ju generöst nedborrad så att hålets botten mynnar i vevhuskammaren, men det är säkert 10 gängor som går ner i godset så det är långsökt att det skulle dra tjuvluft här.

Kort sagt så ser jag inget uppenbart fel.

Jag tänkte då att jag skulle kolla kolla kolvspelet och kolvringsgapen... med vad

jag läser mig till Stora Tvåtaktboken och Dane Glantz' Mopeden 1952-1983 så borde detta duga, jag mäter följande: Några längsgående repor i cylindern - inte djupa men de känns med nageln. Spel mellan kolv och cylinder 0,20-0,22 mm (cylinderborrning 38 mm) mätt nära övre läget.

Kolvringsgap övre 0,30 och undre 0,45 mm. Den undre är dessutom fläckvis sotig/svart.- tror den har suttit fast i sitt spår. Kolven var vänd så att kovlringspåren är åt avgassidan. (verkar rimligt med tanke hur portarna sitter) Kolvbulten är rätt sliten med tydliga spår och glappar rätt mycket i vevstaken.

Jag kör den så pass rikt att den fyrtaktar på plan mark eller svagt uppförslut, tändstiftet är ett Bosch W175T1 som har en vacker "Marabou mjölkchoklad"-färg, den får sina 4 % olja i form av helsyntet av bra kvalitet. Vad kan det då vara för fel att tomgången försvinner efter några minuter bara? Kan det vara förgasaren - men den är ju så simpel att den knappast kan orsaka detta? Jag råkar ha en ny kolv i första överdimensionen - skall jag passa på att lämna cylindern för omborrning nu när jag ändå gör rent allting? Skall det vara 5/100 mm spel i så fall?

Förresten - tack för tipset med avdragare för kulkopplingshylsan - en stor gammal mutter borrades upp och två M5 stoppskruvar gängades i. Litet värme - på med avdragaren och spände - pang så kom den direkt. Mycket enklare än kopparklubbemetoden!

Bästa hälsningar

Ingvar, Borås

 

Svar: Om motorn tappar tomgången – eller på annat sätt förändrar sina egenskaper när den blivit varmkörd, kan bero på exempelvis ånglås i förgasaren (kolla efter bubblor i bensinslangen), defekt tändspole/kondensator eller defekta packboxar (Simmerringar).

I detta fall tror jag mer på att tändsystemet är orsaken. Om tändspolen håller på att ge upp kan det bli så att gnistan blir så klen vid låga varvtal (tomgång) så att den uteblir och motorn stannar. Det kan vara så enkelt att det räcker med att justera brytaravståndet lite uppåt eller nedåt om abriss skulle stå fel.

När det gäller kolvspelet så ligger det i överkant, men om detta skulle påverka tomgången skulle det ske det motsatta – att tomgången blir bättre när motorn blir varmkörd och kolven har expanderat lite i cylindern. Kolvringsgapet är alldeles för stort och kan påverka tomgången då läckaget i gapet märks mest vid låga varvtal. Men det borde inte vara någon skillnad på kall eller varm motor. Hur som helst så bör man ha ett kolvringsgap på 0,15 – 0,20 mm i en motor med 38 mm cylinderdiameter om man vill ha det riktigt tätt. Viktigt är att man kollar gapet i loppets minst slitna sektion (minsta diametern) så att ringändarna inte går ihop i en någon sektion i loppet – då är det slutkört.

Ett kolvspel på 0,05 mm är lämpligt på denna motor och har du ny överdimensionskolv är det bara att borra om cylindern så blir det som nytt.

Kul att det löste sig med avdragaren. Den var en enkel variant med en mutter, två stoppskruvar och en vanlig avdragare – bra tips!

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842