Strömkälla vid förkoppring och förnickling

Vid förkoppring och förnickling är spänningen låg och strömstyrkan står i proportion till arbetsstyckets area. En transformator bör däför ha låg utspänning. En transformator från en batteriladdare med 6-volts uttag räcker gott.

Strömkälla vid förkoppring och förnickling

Publicerad

Fråga: Hej! Jag tänker prova att förnickla och förkoppra lite smådelar. Kan jag använda en transformator som ger 8 Volt, 1,5 ampere - växelström som källa? Om jag behöver en likriktare, vad behövs för att bygga en själv? 1,5 ampere är lite mycket, antar jag, så jag tänkte koppla in lite lampor som motstånd...

Hans Wahlström

 

Svar: Spänningen som behövs vid förkoppring och förnickling är bara några få volt så 8 volt räcker och blir över. Däremot är strömstyrkan viktig och den är avhängig arbetsstyckets area. Man ska ha en viss strömstyrka per kvadratcentimeter, så ju större arbetsstycke, desto mer ström går det åt.

Har man inte en reglerbar strömkälla får man sänka spänningen och strömmen med hjälp av motstånd som man kopplar in mellan strömkällan och arbetsstycket. En variant är att använda glödlampor som motstånd.

Men likström är nödvändigt. Vid elektrolyser följer metallerna strömriktningen i badet och då får inte strömmen byta riktning hela tiden. En bra likriktare som ger hyfsat jämnt flöde och hög verkningsgrad är helvågslikriktaren, även kallad likriktarbryggan. Den består av fyra dioder som utnyttjar växelströmmens bägge riktningar fullt ut.

Kjell och Company har två varianter av lämpliga bryggor, en som klarar 10 ampere och en som klarar 25 ampere. Observera att maxströmmen endast brukar gälla om likriktaren monteras på en kylplåt. Ligger den löst kan den bli överhettad långt under maxströmmen.

Jim Lundberg

Likriktarbrygga som klarar 25 ampere. På sidan ser man uppmärkningen för polaritet och växelström.

Schematisk bild av likriktarbrygga. På insidan sitter fyra dioder.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842