Olika oljepåfyllningar på Husqvarna 120-motorer

Tidiga husqvarnamotorer, som den på bilden, har separata utrymmen för växellåda och transmission. Därför har dessa två oljepåfyllningspluggar; A=påfyllning till växellåda, B=påfyllning till transmission.

Olika oljepåfyllningar på Husqvarna 120-motorer

Publicerad

Fråga: Jag undrar varför en del Svart- och/eller Rödqvarnor har oljepåfyllning ovanpå kopplingskåpan, och en del inte har det.

Uffe T

 

Svar: Jag är inte hundra procent säker, men jag misstänker att det har att göra med en förändring av svartqvarnamotorn (mod 24) som Husqvarnafabriken gjorde. Från början hade man delat upp motorn så att transmissionen var en del och växellådan en annan del. Man hade alltså en mängd olja i växellådan och en mängd olja i transmissionen som separerades av blockväggen innanför kopplingen.

Sedan ändrade man på detta genom att göra hål i blockväggen mellan växellåda och transmission så att en och samma oljemängd nu cirkulerade i hela motorn. I samband med detta gick man ut med rekommendationen att utföra modifieringen på äldre motorer enligt skissen nedan. Man borrade ett 12 mm hål i mellanväggen och tog bort packboxen innanför kopplingskorgen så att oljan fritt kunde röra sig mellan dessa två utrymmen.

I och med att man gjorde om motorerna så försvann ju behovet av en påfyllningsplugg på transmissionskåpan. Nu fyllde man på all olja i växellådan genom påfyllningspluggen ovanpå motorblocket så fördelade oljan sig automatiskt.

Jim Lundberg

Husqvarnafabriken gick ut med följande rekommendation om modifiering av motorn vilket resulterade i att all olja nu cirkulerade mellan växellåda och transmission och behovet av en separat påfyllningsplugg på transmissionskåpan försvann.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842