Olika oljepåfyllningar på Husqvarna 120-motorer

Fråga: Jag undrar varför en del Svart- och/eller Rödqvarnor har oljepåfyllning ovanpå kopplingskåpan, och en del inte har det.

Uffe T

 

Svar: Jag är inte hundra procent säker, men jag misstänker att det har att göra med en förändring av svartqvarnamotorn (mod 24) som Husqvarnafabriken gjorde. Från början hade man delat upp motorn så att transmissionen var en del och växellådan en annan del. Man hade alltså en mängd olja i växellådan och en mängd olja i transmissionen som separerades av blockväggen innanför kopplingen.

Sedan ändrade man på detta genom att göra hål i blockväggen mellan växellåda och transmission så att en och samma oljemängd nu cirkulerade i hela motorn. I samband med detta gick man ut med rekommendationen att utföra modifieringen på äldre motorer enligt skissen nedan. Man borrade ett 12 mm hål i mellanväggen och tog bort packboxen innanför kopplingskorgen så att oljan fritt kunde röra sig mellan dessa två utrymmen.

I och med att man gjorde om motorerna så försvann ju behovet av en påfyllningsplugg på transmissionskåpan. Nu fyllde man på all olja i växellådan genom påfyllningspluggen ovanpå motorblocket så fördelade oljan sig automatiskt.

Jim Lundberg

Olika oljepåfyllningar på Husqvarna 120-motorer
Husqvarnafabriken gick ut med följande rekommendation om modifiering av motorn vilket resulterade i att all olja nu cirkulerade mellan växellåda och transmission och behovet av en separat påfyllningsplugg på transmissionskåpan försvann.
Rulla till toppen