Modifiera läckande JB-topplock

Tidiga JB-topplock var tunna i godset och flexade. Topplocket på bilden är en senare version där man gjutit in mer gods för att styva upp det.

Modifiera läckande JB-topplock

Publicerad

Fråga: JB 128-topplock som skevar. Fick kontakt med en herre på västeråsmarknaden som har problem med för tunt gods i topplocket, det lyfter mellan pinnbultarna sade han och packningen skjuter. Skulle man inte kunna TIG-svetsa toppen på anläggningsytan 2-3 mm och sedan bearbeta området, och passa på och göra en modern utformning av förbränningsrummet? Har ej gjort detta men det kliar som vanligt i fingrarna… Gör man ett modernt förbränningsrum tappar man inte komp på att förstärka lite. Skulle vara intressant om någon gjort detta och höra resultat.

Göran Andersson

 

Svar: Det låter som en bra idé eftersom tidiga versioner av topplocken till JB 128 hade för tunn godstjocklek så att locket flexade och reste sig mellan pinnskruvarna framtill och baktill där avståndet mellan skruvarna är som störst. Alternativet är ju att topplocket hamnar i metallcontainern på återvinningsstationen.

Topplocket kommer att slå sig av svetsningen, men det är bara att lägga på lite arbetsmån på svetsfogen så att man kan planslipa tätningsytan utan att godset blir för tunt. Faktum är att JB måste ha fått en del reklamationer på läckande topplock/blåsta packningar då senare versioner av topplocken har en ingjuten förstärkning mellan främre, samt de bakre, pinnskruvarna för att locket ska bli stadigare.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842