Tvåväxlad Husqvarna Novolette som vägrar starta

Tvåväxlad Husqvarna Novolette som vägrar starta

Publicerad

Fråga: Hej. Har köpt en tvåväxlad Novolette som vägrar starta. Mopeden är ett renoveringsobjekt. Efter att ha bytt lager och packboxar såg jag vid monteringen att kolven inte gick hela vägen upp till cylinderns topp utan den stannade en liten bit nedanför. Har bytt cylinder och nu vänder kolven precis i cylinderns ovankant. Kolven är ny. Tändspole. kondensator och brytare är nya och motorn ger en fin gnista i "luften". Kompressionsprovet visar 7 kg så det är bra komp i motorn. Motorn tänder inte ens med hjälp av startgas.

Tändstiftet är torrt. Förtändningen är ett par millimeter före övre dödpunkt så den borde ju åtminstone tända till. Har prövat med både tidigare som senare tändning utan resultat. Brytaravstånd 0,4 mm och tändstift 0,4 mm. Har prövat med både mindre som större avstånd.

Kan det vara felaktig kolv som är problemet? Kan det vara så att kolven inte öppnar för insuget som den ska? Det står Husqvarna på paketet till kolven och säljaren påstod att den skall passa till Novolette. Har du några mått på en "riktig" Novolettekolv? Tacksam för tips till åtgärder.

Mats Ohlsson

 

Svar: Det låter som att bränslet inte hittar upp i förbränningsrummet. Husqvarna hade två olika slaglängder (35 & 39 mm) på sina Novolettemotorer vilket kan röra till det om man byter ut delar.

Kolla om kolven öppnar alla portar i ytterlägena. Kanske bäst att ta ur kolven och stoppa den i cylindern när den ligger lös på arbetsbänken för att de hur det ser ut på undersidan också. Testa även med att droppa ner lite bensin (ett kryddmått) i insuget med kolven i topp och gör ett startförsök. Då ska den tända och gå några varv.

Här är tändningsdata för den tvåväxlade Novoletten:

Förtändning:                     1,5 – 2 mm

Brytaravstånd:                  0,4 – 0,5 mm

Abriss:                               9 – 12 mm

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842