Sprängskiss till bakhjul på Monark Monarscoot

Sprängskiss till bakhjul på Monark Monarscoot

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark Monarscoot. Finns det någon sprängskiss över bakhjulet? Det känns som att det fattas en distans på kedjesidan när jag försöker montera hjulet. Sedan har jag ett problem med bromsstaget. Jag fick köpa ett nytt universal. Men hur ska det se ut där?

Jag såg att bensinkranen läckte och att bensinen flödade på alla lägen, även när den är ställd på nollan. Vad kan vara fel? Hur kommer man åt och byta packningar till denna bensinkran?

Jag fick med ett kedjeskydd, men kan inte klura ut hur det ska fästas.

Karlsson

Svar: Hej. Jag har lagt upp en sprängskiss på baknavet till Monarks mopeder och Monarscoot ur katalogen som sträcker sig fram till 1964. I denna kan man se att stoppmutter nr. 4 och två stycken brickor nr. 2 ska vara placerade innenför kedjesträckaren. Om kupolmuttern är gängad i botten på bilden ovan får det mig att undra om din axel förskjutits eller helt enkelt är för lång. Se sprängskiss nedan. Där visas även hur Monarscootens bromsstagets bakre del ska se ut och fästas i bromsarm märkt nr. 31.

Monark baknav inklusive Monarscoot

Packningen i gamla bensinkranar går ofta sönder när de inte brukats på länge. För att komma åt att byta packningen så måste man pilla bort rundtrådssäkringen (låsringen) som håller locket på bensinkranen med vass syl eller liten skruvmejsel. Låsringen markerad med pil i bild nedan.

Bensinkran

Kedjeskyddet hör inte hemma på Monarscooten utan tillhör Crescents så kallade Raketmodeller 1148, 1149 och 1151 från och med 1961. Detta är den undre delen av kedjeskyddet som ofta eftersöks och är ganska högt värderat.

Undre kedjeskydd tillhörande Crescent av modell 1148, 1149 och 1151.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ta ur lagerbanor i Sachs 98 cc

5 kommentarer

Jim Lundberg: Trägen vinner!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842