Lämpligt material i packning till flottörhus på förgasare

En del förgasare har en tunn ring av gummi som packning till flottörhuset. Denna kan man istället tillverka av packningspapper.

Lämpligt material i packning till flottörhus på förgasare

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har köpt ny flottörhuspackning i gummi till en Bing- förgasare (flottörhus av "koppmodell"), förgasarmodell: 1/10-/122A.

Problemet är att packningen är för tjock, eftersom gängorna i flottörhuset inte når fram till fästet i förgasaren och därmed inte går att skruva fast.  Finns det packningar att tillgå i tunnare material, som till exempel papper, till denna förgasare?

Dick Amundsen

 

Svar: Packningens uppgift i flottörhuset är inte att täta mot atmosfärtryck och liknande utan har bara till uppgift att bensinen inte ska skvimpa över kanten och rinna ut på utsidan av förgasaren. Flottörhuset är i förbindelse med "omvärlden" genom andra hål och via flödarknappen som ju inte är helt gastät.

I och med detta så ställs det inte så höga krav på hur tät packningen är. Det går att köra utan denna packning, men då får man räkna med att det blir lite slabbigt utanpå förgasaren och nere på motorn av tvåaktsoljan i bensinen.

Tyvärr så är en del packningar för tjocka och en del gummisorter klarar inte av att vara i kontakt med bensin och sväller kraftigt – eller löses upp. Jag brukar därför klippa till packningen av vanligt packningspapper. Det kan vara lite pyssligt då den ofta är väldigt mal, men med en vass sax och lite tålamod får man snart till en ring av packningspapper som garanterat klarar bensin och som är tillräckligt tunn för att man ska kunna gänga på flottörhuset.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olika startprocedurer på Piaggio Ciao

1 kommentar

Mats på Wingen: Nja... På min sitter det en "pys" alltså en dekompressionsventil som används både vid start för att lättare få snurr på motorn samt som stopp. Den manövreras med ett kort handtag på vänster...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842