Byta gummin i Husqvarnas framgaffel

Byta gummin i Husqvarnas framgaffel

Publicerad

Fråga: Hej, jag undrar hur man går till väga för att byta gummi i Husqvarnas patenterade framgaffel som sitter på lättviktaren? Och för några år sedan fanns det nyproduktion av gummi. Finns den kvar och var får man tag på dom? Tacksam för hjälp.

Anders

 

Svar: Vi har fått frågan tidigare och svaret finns i Så byter man fjädringsgummina i Husqvarnas framgaffel

När det gäller nya gummin till fjädringen så kan du kolla med TS Trading.

Jim Lundberg

Uppdatering 2018-12-21: Hej igen Jim. Tack för svar men det blev fel husqvarna! jag menade 98cc framgaffeln med fyra gummikuddar som sitter inpressade mellan överdel och underdel.

Anders

 

Svar 2: Hej Anders. Okej - Då är jag med. Det här med uttrycket "lättviktare" är lite problematiskt då det kan betyda en 98-kubikare från 30-talet, en Rödqvarna på 120cc från 50-talet eller en Yamaha 125:a från 70-talet - allt beroende vilken generation man tillhör.

Tyvärr så har jag inte skruvat med denna typ av framgaffel som du nämner, men jag vet att den var en orsak till att 98-kubikarna fick benämningen "Skallspräckare" då axeln (M 12508) som gaffeln är ledad i kunde vara så sliten att den plötsligt brast och då for framhjulet in under hojen.

Jag har lagt till två bilder nedan på den gaffel du avser. Om någon vet med om hur Anders ska gå till väga kan ni lämna en kommentar i fältet nedan.

Det ser i alla fall ut som att gummina sitter klämda på plats i gaffeln då de är cylindriska och saknar en kant eller ett spår som ska hålla dem på plats - om de inte har någon invändig förskruvning. Förmodligen måste gaffeln pressas ihop med stor kraft när den monteras eftersom det inte får förekomma något spel mellan gummin och gaffel.

Husqvarnas framgaffel med fyra dämpgummin som satt på deras 98-kubikare från 1930-talet.

Gaffelns ingående delar

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842