Problem med shimsning av vevaxel till Puch Dakota

Bild från filmen. Här syns att shimsbrickan stannar mot hålkälen och inte mot vevskivan.

Problem med shimsning av vevaxel till Puch Dakota

Publicerad

Fråga: Håller på med att shimsa in veven på min Puch Dakota, det vill säga först på med shims och sedan på med den inre lagerbanan på vevaxeln. Ett problem har dock uppstått och det är att varken shims eller lagerbanan går i botten mot vevskivan. Veven ifråga är helt ny och tydligen ska det vara av bra kvalitet. Vet inte om jag ska reklamera den eller om detta är något som är vanligt och går att lösa? Jag bifogar en kort film så ser ni, lättast är om man förstorar filmen för då syns det tydligt.

Mycket tacksam för all hjälp!

Filmen: https://vimeo.com/308193469?ref=em-share

Monarken

 

Svar: Din vevaxel har en så kallad hålkäl vilket är en avrundning av hörnet mellan axeln och vevskivan. Detta gör man oftast på axlar som är tillverkade i ett stycke för att undvika koncentration av spänningar i ett vasst innerhörn vilket kan leda till sprickor och brott.

Lagrets innerringar har därför en motsvarande rundad avfasning av hålets innerhörn för att ringen inte ska stanna mot axelns hålkäl. Om axelns hålkäl är korrekt tillverkad ska lagerringen gå att skjuta ända in mot vevskivan. Om det inte går är det troligtvis axeln som är felaktig – det är sällan lager är feltillverkade. Jag skulle nog reklamera axeln om den är boven. Alternativet är att sätta upp den i en svarv och svarva om hålkälen till en mindre radie.

Om lagerringen kan gå ända in på axeln blir det problem när shimsbrickan kommer på plats då denna kommer att stanna mot hålkälen så att lagerringen kommer att ligga längre ut än brickans tjocklek. Man kan fortsätta pressa på ringen så att shimsbrickan formar om sig och blir kupad, men det blir inte het bra. Då får man antingen väja en shimsbricka med ett större innerhål så att den går över axelns hålkäl. Till ett L17-lager, som sitter på Puch vevaxel, ska shimsbrickan ha 17 mm innerdiameter och då kanske man ska välja en bricka med ett hål på 18 mm eller större.

Då kan man eventuellt klara sig från att bearbeta axelns hålkäl. Men då måste man se till att brickan ligger exakt centrerad när laggeringen pressas på plats. Alternativ två är att istället shimsa lagrets ytterring som sitter i blocket. I så fall ska du välja ett shims med 40 mm ytterdiameter.

Jim Lundberg

Innerringarna på lager har en rundad avfasning i hålet (pilarna) som ska svälja hålkälen om denna bara har tillräckligt liten radie.

Vid montering av ramlager måste man placera stödet under den översta vevskivan så att kraften inte går genom vevtappen.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Är linolja bra?

5 kommentarer

Michael B: Kallpressad linolja penslar jag på all rost under bilen. Den tränger bäst in i rosten men torkar långsamt. Träskivan på släpvagnen penslar jag med kokt linolja den torkar snabbare och det blir som en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842