Tändningsproblem på luftkyld utombordsmotor

Tändningsproblem på luftkyld utombordsmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en gammal Thomos utombordare som har typ gammalt "moppe"-tändsystem med svänghjulmagnet, spole, konding, brytare. Den är luftkyld. Jag varvade den för den gick lite ojämnt på lägre varv men nu utan vattenmotstånd så blev det väldigt mycket varv, fort, och så small det till, som jag brukar uppfatta elektriskt överslag och den tvärdog, bara varvade ner och stendöd. Nu undrar jag, för jag gissar det antingen är kondingen eller spolen som fick genomslag; vad tror ni? Och kan jag få tag på konding/spole (konding verkar vara standard vad jag kan bedöma). Den sitter i någon hållare och har en liten flik med skruv.

Georg

 

Svar: Jag hittar ingen båtmotor som heter "Thomos", men däremot Tomos som tillverkar mopeder. Företaget finns kvar och det kanske är så att de har reservdelar till din motor. Tändspolen i en svänghjulsmagnet av mopedtyp har flera givna inbyggnadsmått som måste stämma. De viktigaste är c/c-måttet mellan fästhålen samt radien på polskorna som ska stämma med svänghjulets.

Det kan ju vara så att det sitter mopeddelar i tändsystemet och då är det ju Tomos moped som man ska söka på. Kondensatorer i tändsystem har nästan alltid samma värde, nämligen 0,18 – 0,25 µF så man kan ta en kondensator från bil, moped eller motorcykel – bara den passar rent fysiskt.

Om det inte går att hitta en ny tändspole kan man låta linda om den gamla. Kolla i så fall med Lindom Magnetservice i Järlåsa.

Jim Lundberg

Kondensatorer i tändsystem har oftast samma, eller snarlikt, värde.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Röd kulör till Mustang Cross

1 kommentar

Rolle: Hej! Om du har ett färgprov så kan du gå till en billackerare så "skjuter" han färgen med ett instrument som tar fram färgkoden ;-) //Rolle

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842