Tändningsproblem på luftkyld utombordsmotor

Fråga: Hej! Jag har en gammal Thomos utombordare som har typ gammalt ”moppe”-tändsystem med svänghjulmagnet, spole, konding, brytare. Den är luftkyld. Jag varvade den för den gick lite ojämnt på lägre varv men nu utan vattenmotstånd så blev det väldigt mycket varv, fort, och så small det till, som jag brukar uppfatta elektriskt överslag och den tvärdog, bara varvade ner och stendöd. Nu undrar jag, för jag gissar det antingen är kondingen eller spolen som fick genomslag; vad tror ni? Och kan jag få tag på konding/spole (konding verkar vara standard vad jag kan bedöma). Den sitter i någon hållare och har en liten flik med skruv.

Georg

 

Svar: Jag hittar ingen båtmotor som heter ”Thomos”, men däremot Tomos som tillverkar mopeder. Företaget finns kvar och det kanske är så att de har reservdelar till din motor. Tändspolen i en svänghjulsmagnet av mopedtyp har flera givna inbyggnadsmått som måste stämma. De viktigaste är c/c-måttet mellan fästhålen samt radien på polskorna som ska stämma med svänghjulets.

Det kan ju vara så att det sitter mopeddelar i tändsystemet och då är det ju Tomos moped som man ska söka på. Kondensatorer i tändsystem har nästan alltid samma värde, nämligen 0,18 – 0,25 µF så man kan ta en kondensator från bil, moped eller motorcykel – bara den passar rent fysiskt.

Om det inte går att hitta en ny tändspole kan man låta linda om den gamla. Kolla i så fall med Lindom Magnetservice i Järlåsa.

Jim Lundberg

Tändningsproblem på luftkyld utombordsmotor
Kondensatorer i tändsystem har oftast samma, eller snarlikt, värde.
Rulla till toppen