På filmen ovan kan man höra hur Eriks brors motor låter.

Vinande oljud från nyrenoverad sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej! Min bror köpte för ett tag sedan en DBS Panter med 3-växlad Sachsmotor, motorn från 1969 enligt motorplåten, så gissningsvis är väll mopeden också från ca 69-70. Både mopeden och motorn skulle enligt förra ägaren varit helrenoverade, och visst, det verkar dem vara också. Där fanns ett litet lätt vinande i bakgrundsljudet från motorn när vi köpte den, men inget som vi reagerade särskilt mycket på, har aldrig haft någon 3-växlad Sachs innan så vi antog att det var så den skulle låta.

Efter det är det ända vi har gjort ett oljebyte på motorn, till ny frisk SAE 80 olja som jag läste mig till att det skulle vara i motorn. Men detta vinande ljudet har sedan efter ett tag blivit starkare och starkare och är nu mer ett skrikande missljud från motorn, låter hemskt... Jag tror att det kommer någonstans från vevpartiet eller kolven på grund av att man vid tomgång nästan kan höra hur vinandet följer varje kolvslag...

Vad skulle kunna vara orsaken till detta missljud och vad kan man i så fall göra åt det? Jag skickar med en video på när motorn går så ni kan höra själva och kanske bedöma vad felet kan vara.

MVH Erik Blomgren

 

Svar: Jag tycker att det låter som att någon av spolarnas polskor tar i svänghjulet. Avståndet mellan dessa ska vara cirka 0,20 mm och justeras på så vis att man lossar spolens bägge infästningsskruvar några varv. Därefter stoppar man in ett bladmått på 0,20 mm mellan polskor och magneter och drar åt skruvarna igen.

Det kan även vina om transmissionsdreven, men då är ljudet belastningsberoende och kan ändra karaktär helt – eller tystna – när man motorbromsar. Om dreven åstadkommer ljudet borde det öka i styrka om man skruvar bort S-luckan på sidan av motorn. Jag tror inte ljudet kommer från kolv och cylinder då dessa på grund av sin fram och återgående rörelse åstadkommer ett tickande eller smattrande ljud om något är fel.

En sista fundering är om vevaxeln är felshimsad så att ena vevskivan på vevaxeln ligger mot vevhusväggen, men jag vet inte om detta ljud skulle uppstå då.

Jim Lundberg

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Klockfjäder till bil

1 kommentar

camaro88: Finns en instrumentmakare i Leksand.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842