Packningstjocklek på Rex Midget

Packningstjocklek på Rex Midget

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Håller på att renovera en 98cc Rex Midget som ska uppgraderas med moderna packboxar på både vev- och transmissionssidan. Detta är redan klart. Min fråga är hur mycket spel anser du att det bör vara axiellt på veven? Den är ju bara bronslagrad.

Det vill säga hur tjock ska jag göra packningen mellan blockhalvorna?

Mvh Anders

 

Svar: Det låter som att det är nollspel på vevaxeln utan packning mellan blockhalvorna och att du tänkt styra axialspelet med tjockleken på packningen. Jag har experimenterat med axialspel på tvåtaktsmotorer och konstaterat att axialspelet ökar med temperaturen på motorn. Materialet (aluminium) expanderar relativt mycket av värmen och då beter sig vevhuset ungefär som en ballong som man blåser upp – det blir ett större avstånd mellan väggarna.

Däremot har jag ingen erfarenhet av hur axialspelet ska vara i en tvåtaktsmotor med glidlager, men jag skulle nog rekommendera ett par tiondelar, alltså 0,20 mm vid kall motor så att oljan i bensinen har en spalt mellan vevaxel och lagerbussningarna där den kan hitta in och smörja. Det kan ju även finnas oljespår i lagren som "skruvar" in oljan i dem och ibland kan det finnas oljehål ovanför lagren där oljan kan sippra ner i lagren med hjälp av gravitationen, men för att vara säker på smörjningen är nog 0,20 mm en bra siffra. Detta är dessutom en bra tjocklek på en blockpackning som bör vara så tunn som möjligt för stabilitetens skull mellan blockhalvorna.

Man kan säkert ha större spel än så, men då finns alltid risken att vevaxeln börjar slå axiellt och kan förutom att det blir ett dunkande ljud, även smida ut lagerbussningarna så att spelet bara växer ju mer man kör. Det räcker med att transmissionskedjan inte linjerar riktigt för att vevaxeln ömsom ska dras till höger ömsom dras till vänster när man gasar respektive motorbromsar.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Röd kulör till Mustang Cross

1 kommentar

Rolle: Hej! Om du har ett färgprov så kan du gå till en billackerare så "skjuter" han färgen med ett instrument som tar fram färgkoden ;-) //Rolle

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842