Shimsa in vevaxel på Puch V3-motor

Shimsa in vevaxel på Puch V3-motor

Publicerad

Fråga: Hej! Har nu shimsat in min Puch V3-motor efter din utmärkta bok Stora tvåtaktsboken, dock hamnade jag inte rätt första gången genom att shimsa bort 0,4 mm, men det berodde på min ovana. Blev för tajt och då gick jag ner till 0,2 mm på ena axeln och 0,1 mm på den andra och efter att han monterat vev, packning block och dragit åt så blev det bättre.

Dock visade indikatorklockan på nollspel och man kunde då inte känna något glapp alls. Satte då på 0,1 mm på bägge sidorna (0,1 mindre än innan) och satte ihop och drog åt allt igen och nu hör jag ett litet "knäpp" när jag drar axeln axialt. Jag ser inte att axeln rör sig bara hör. Indikatorklockan tycks åka mellan 0,00 - 0,08 mm.

Hade den dock fastmagnetiserad på skruvstycket och vet inte om det vart 100% exakt. Vad tror du, hur mycket ska det knäppa när man drar axeln axialt? Ska det låta lite och tros jag ligga rätt eller ska det inte höras någonting och vara helt tajt? Hur mycket bygger packningsklistret?

Bifogar en film och lyssnar man noggrant så hör man, dock är det mina fingrar som rör sig och inte vevaxeln :-) Vev, lager och allt är nytt.

Länk till filmen: https://vimeo.com/309960782?ref=em-share

Tack!

Monarken

 

Svar: Indikatorklockor är det mest tillförlitliga vid mätning av små spelrum som dessa. Puch V3-motorns vevaxel ska ha ett axialspel på 0,06 – 0,12 mm. Så små spel är svåra att förnimma med blotta ögat, men de går att känna och höra. Fett och olja i lagren kan dock dämpa rörelsen så att det inte hörs något. Packningsklistret bygger i princip ingenting. Den hinna som blir kvar när blockhalvorna dragits ihop är nog under en hundradel. Undagtaget om man använder packningssilikon som får härda innan man drar ihop blocket.

Det är viktigt att man inte har något flex mellan motorn och indikatorklockan när det som här handlar om hundradels millimeter som ska mätas. Har man ett stadigt skruvstycke kan man klämma fast motorn där i ett av dennes motorfästen och sedan fästa stativets magnet på skruvstycket som du ju verkar ha gjort.

Ett annat trick är att skruva fast ett stadigt plattjärn på motorn i några befintliga skruvhål och fästa stativets magnet på plattjärnet. På bilden ovan är detta gjort på en sachsmotor. Plattjärnet har två skruvhål som stämmer med motorns hål för svänghjulskåpans skruvhål.

På bilden sitter plattjärnet bara med en skruv vilket beror på att svänghjulet är i vägen. Men järnet, som är 5 mm, tjockt är så pass styvt att det flexar väldigt lite trots att det bara sitter med en skruv.

Om du hör och känner ett visst glapp/spel, men inte ser rörelsen så brukar det vara runt en tiondels millimeter, men kolla ändå med indikatorklockan så får du svart på vitt vad spelet blev. Sen är det ju inte så att motorn rasar om spelet är lite för stort eller lite för litet. Nollspel är lurigt för det kan ju betyda att spelet är negativt – alltså att lagren sitter i spänn vilket förkortar deras livslängd. För stort spel ger oftast bara en lite mer slamrig motor och i puchmotorn dras ju vevaxeln i axiell led varje gång man frikopplar vilket möjligen kan ge lite olika ljud vid växlingar om spelet är för stort.

Det är en vanlig missuppfattning att magnetlagren som sitter som ramlager i bland andra Puch och Sachs är ett vinkelkontaktlager. Den typen av lager beter sig ungefär som ett koniskt rullager – ökar man axialspelet så ökar per automatik radialspelet. Men ett magnetlager är i grund och botten ett vanligt spårkullager där man slipat upp den yttre lagerringen på ena sidan fram till själva lagerbanan så att lagret går att dra isär.

Ökar man axialspelet på ett magnetlager så påverkas radialspelet nästan ingenting förrän axialspelt är så stort att kulorna lämnat lagerbanan och är på väg ut i den uppslipade delen. Då pratar vi ett antal tiondelar i axialspel innan radialspelet sticker iväg. V3-motorn har dessutom ett vanligt spårkullager som stödlager innanför kopplingen.

Jim Lundberg

Det bästa är att fästa indikatorklockans stativ direkt på motorblocket. Har detta ett magnetfäste så kan man fästa ett plattjärn på motorn som magneten fäster mot.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Röd kulör till Mustang Cross

1 kommentar

Rolle: Hej! Om du har ett färgprov så kan du gå till en billackerare så "skjuter" han färgen med ett instrument som tar fram färgkoden ;-) //Rolle

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842