Ta isär baknav på Mustang motorcykel

Ta isär baknav på Mustang motorcykel

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag har en Mustang motorcykel med Victoriamotor. Hur tar man isär bakhjulet? Det är en genomgående axel så de är väl nog fasta lager i navet.

Man lossar muttern på axeln och sen drar ut axeln. Det sitter en distans på vänster sida och man tar bort den med. Bromstrumman och drevet sitter på samma sida. Sen när man ska ta ner hjulet så drar man det åt vänster sida. Så finns det ingen plats – fattas typ 10 mm för att bromstrumman ska gå ur navet. Har du monterat bort något sådant hjul någon gång?

Mvh Mats

 

Svar: Jag har tyvärr aldrig skruvat med detta hjul och har heller ingen sprängskiss så jag får spåna lite. Vad jag kan förstå så kan bromstrumman/bakdrevet hänga kvar i ramen när man tar bort hjulet. Då sitter det någon form av klokoppling med klackar eller tappar mellan nav och trumma – kanske även med en ryckutjämnare i gummi.

Normalt så drar man bara ur stickaxeln, tar bort eventuella distanser och skjuter iväg hjulet från trumman så ska klackarna/tapparna som överför kraften hoppa ur sina hål så att hjulet går att ta ner. Det sitter ju en mutter i ramen (övre bilden) som stickaxeln går igenom. Det är förmodligen den som håller kvar trumman/drevet när hjulet är borta. Finessen med detta är att man inte behöver dela på kedjan, eller justera den, vid exempelvis en punktering.

En tanke är om distansen som sitter på axeln är för kort så att bakramen är hoptryckt. Det är inte ovanligt att det byts ut delar på gamla fordon mot vad man nu råkar ha i skrotlådan. Om det skulle vara så borde stickaxeln vara "onödigt lång" – alltså att den gängade änden på axeln sticker ut väldigt långt ur muttern när hjulet är fastdraget. Iså fall får man tvinga isär bakramen med lämpliga verktyg, typ grov gängstång eller liknande.

En annan fundering är om något har rostat fast i navet eller i trumman. Tittar man på drevets tänder så ser det ut som att det vara väldigt länge sedan den här motorcykeln kördes och ett långt stillestånd kan få saker att fastna.

Någon som har facit i hand och kan tipsa Mats om hur han ska dela på navet för att få ur hjulet? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Röd kulör till Mustang Cross

1 kommentar

Rolle: Hej! Om du har ett färgprov så kan du gå till en billackerare så "skjuter" han färgen med ett instrument som tar fram färgkoden ;-) //Rolle

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842