Norsjö Carrier som tappat gnistan

Norsjö Carrier som tappat gnistan

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en flakmoppe, Norsjö Carrier 1187 med brytarlöst 12 volts tändsystem, där tändspole med cdi box är utanpåliggande. Häromdagen dog mopeden under körning och gick inte att starta på nytt. Jag har bytt stift, tändhatt, tändkabel. Då jag provat att trampa med stiftet urskruvat kommer det en svag gnista. 

    1. Vad kan vara fel? 

    2. Jag söker efter en likadan tändspole märkt Iskra 16 754 069, men hittar ingen.

Vad kan jag använda för lösning istället? 

    3. Kan jag montera ett tändsystem med brytare, och vad behöver jag i så fall byta?

Tändplatta? Svänghjul? 

Tack på förhand

Henrik Martens

 

Svar: Problemet med brytarlösa (=elektroniska) tändsystem är att de är svåra att mäta upp och ofta omöjliga att reparera då komponenterna ofta är ingjutna i epoxi. Ett annat problem är att man inte alltid kan köpa olika enheter för att testa dem då butikerna sällan har returrätt på elektronik. En elektronisk enhet som ansluts till en defekt enhet ka ta skada.

Svänghjul är sällan felaktiga ur ett magnetiskt perspektiv. Det är mest äldre (före andra världskriget) svänghjul som tappar magnetismen. Moderna svänghjul kan ta skada om man kört länge med en kortsluten ljusspole.

Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor som har tagit över alla reservdelar från Norsjö.

Det finns äldre flakmopeder med brytarsystem, men jag vågar inte svara på om man kan kastbyta svänghjul och tändplatta från en sådan till en nyare motor. Kanske någon av våra läsare vet?

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Klockfjäder till bil

1 kommentar

camaro88: Finns en instrumentmakare i Leksand.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842