Sköljolja i växellådan på NV 12?

Sköljolja i växellådan på NV 12?

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en NV 12:a med DKW-motor (125 cc). Motorn verkar fräsch. Tänkte försöka hälla någon typ av sköljolja i växellådan och veva runt manuellt. Kanske kan man hälla i lite oljeblandad bensin i stället och veva runt lite manuellt?

MVH

Mats Kjellman (prenumerant)

 

Svar: Vill man få ut smuts och slitpartiklar så ska man först och främst tappa ur den gamla oljan efter en rejäl varmkörning då den är lättrinnande och har partiklarna uppvispade så att dessa följer med ut.

En enkel åtgärd är att offra en omgång olja vid ett byte. Man fyller då på ny olja och kör några kilometer – eller i garaget med upphissat bakhjul och tappar ur denna olja direkt. Sedan fyller man slutligen på med oljan som ska vara kvar.

Förr använde man särskilda sköljoljor och faktum är att det fortfarande går att hitta sådan olja hos Biltema. De har döpt den till "Rengöringsolja" vilket inte är så sökvänligt på internet.

Annars kan man som du säger hälla i oljeblandad bensin och dra runt motorn. En mindre brandfarlig variant är att blanda ny olja med cirka 50 procent lacknafta och använda detta som sköljolja. Då kan man med fördel starta motorn och låta den gå en stund eftersom den stora andelen olja gör att alla delar får tillräckligt smörjning. Däremot ska man undvika att belasta växellådan (ut och köra). Låt inte lacknaftan vara kvar för länge då den kan angripa packboxar, fiberlameller och andra gummidetaljer. En rensköljning med startad motor är klar på några minuter.

Tack för att du prenumererar på Classic Motor!

Jim Lundberg

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Årsmodell och växelvajrar på Monark Monarped

1 kommentar

stejenjul: Den är väldigt lik min monarped 1202 från 1962 fast jag har trampor,din kan vara en 1212, exakt likadan som min 1202 men med kick. Troligen en budget modell som bara tillverkades 1962 efter vad jag...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842