Monarscoot med ILO- Sachs- eller Husqvarnamotor?

Monarscoot med ILO- Sachs- eller Husqvarnamotor?

Publicerad

Fråga: Hejsan. Är ute efter en fungerande Monarscoot. Vilken årsmodell rekommenderar du gällande underhåll – ILO, Husqvarna Flinta eller Sachs? Är det något annat att ta i beaktande för en klumpigare mopedreparatör?

Tacksam för svaret

Make

 

Svar: Alla tre motoralternativen har sina för- och nackdelar. Ingen av dessa motorer är dålig. Sachsmotorn är den som det är lättast att hitta delar till idag. Husqvarnamotorn är otroligt välbyggd och fungerar väldigt bra utan krångel. ILO-motorn går väldigt fint och är den mest lättmekade motor (med växlar) som jag personligen skruvat med. Enda nackdelen är egentligen tandremmen mellan vevaxel och koppling som kan haverera om den är gammal och kostar en slant att köpa. Å andra sidan ger remdriften en väldigt mjuk gång hos ILO-motorn.

Monarscooten som moped fick några ändringar genom åren, men inget radikalt. Före 1961 hade den pedaler och därmed enbart en frontsköld. Från 1961 fick den kickstart och då fick den även fotplattor som en förlängning av skölden.

Viktigast är att skicket, oavsett motorfabrikat, är bra om man vill slippa meka själv. Alla nämnda motorer går många tusen mil om de bara är friska. Jag skulle nog välja den Monarscoot som är i bästa skicket (mekaniskt).

Jim Lundberg

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tvätta klädsel

1 kommentar

Per L: Jag har flera gånger med bra resultat sprayat (mycket flödigt med blomspruta, nästan dränkt in) bilklädslar med såpvatten. Efter 10-30 minuter har jag sugit upp så mycket såpvatten som går med en...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842