Hur shimsar man vevaxeln på en Puch V3-motor?

Puch V3-motor. På exemplen nedan visas dock en sachsmotor.

Hur shimsar man vevaxeln på en Puch V3-motor?

Publicerad

Fråga: Hej! Hur shimsar man in vevaxeln på Puch V3? Givetvis med brickor av olika tjocklek. Men vad mäter man med? Och vad ska det vara för spel. Och hur mäter man spelet? Måste man införskaffa en indikatorklocka?

Tobias Björkdahl

 

Svar: Man börjar med att montera lagerringarna i blocket och ser till att dessa hamnar i botten på sina hål. Sedan lägger man in innerringarna med sina kulor i respektive lager. Sedan tar man ett djupmått (bild 1) och mäter från inneringen upp till blockets delningsplan på bägge halvorna. Man kan även använda ett skjutmått om man lägger ett plattjärn på delningsplanet och mäter från järnet ner till innerringen. Bara man kommer ihåg att dra av tjockleken på plattjärnet vid summeringen.

Dessa två mått lägger man ihop och skriver ner summan. Nästa steg är att mäta bredden på vevaxeln vilket man gör med ett skjutmått (bild 2). Detta mått drar man nu från det första måttet och det som blir kvar är det som ska shimsa ner till 0,06 – 0,12 mm som det ska vara på V3-motorn.

Ett exempel: På ena blockhalvan är det 15,80 mm från lageringen upp till delningsplanet och på den andra blockhalvan är det 16,70 mm. Tillsammans blir det 32,50 mm. Sedan mäter vi vevaxeln och bredden över vevskivorna visar sig vara 32,00 mm. Om vi tar avståndet mellan lagerringarna (32,50 mm) och drar bort bredden på vevaxeln (32,00 mm) så får vi kvar 0,50 mm. Men det ska ju dit en blockpackning också och den visar sig var 0,20 mm. Alltså blir det 0,50 + 0,20 = 0,70 mm.

Motorn ska ha ett axialspel på 0,10 mm och då ska vi trolla bort 0,60 mm med hjälp av shimsbrickor på vevaxeln – mellan vevskivorna och lagrens innerringar. Shims, eller passbrickor som de också kallas, ligger ofta i serier på tiondelar per dimension – alltså 0,10 – 0,20 – 0,30 mm och så vidare. Man bör dela upp shimsen lika på bägge sidor av vevaxeln.

Men att mäta teoretiskt hur mycket det ska shimsas stämmer sällan med verkligheten och det är bra att dra ihop blocket och kontrollmäta med en indikatorklocka efteråt för att se var man verkligen har hamnat i axialspel. Nu är det inte noga på tiondelen med axialspelet, men det får aldrig bli negativt – alltså att lagren sitter i spänn. Låna eller köp en indikatorklocka med stativ för att vara säker. Har man motorvana kan man ibland dra i axeln och känna om spelet ligger hyfsat rätt, men indikatorklockan är bättre.

Jim Lundberg

Först mäter man avståndet från lagrets innerring upp till blockets delningsplan. Detta gör man på bägge blockhalvorna och lägger ihop dessa två mått.

Sedan mäter man vevaxelns bredd. Detta mått är alltid mindre än avståndet mellan lagerringarna och skillnaden fyller man med shims.

Teori och praktik går inte alltid hand i hand och det bästa är att dra ihop blocket med packningen mellan halvorna och mäta det faktiska spelet med en indikatorklocka. Då vet man precis hur spelet blev.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur vända packbox i Husqvarna Novolette?

18 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Knut. Vad jag vet ska inte alkylatbensin och tvåtaktsolja ha några problem med att "gifta sig" Det finns alkylatbensin som är färdigblandad med tvåtaktsolja (2 %) och jag har inte sett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842