Större huvudmunstycke till Husqvarna Novolette
Publicerad 2019-01-18 17:08
Fråga: Hej. Håller på att renovera två Novoletter från 1955 det vill säga med Husqvarnamotorn. Allt flyter, i stort sett, på som det ska men jag har problem att hitta ett munstycke storlek 46 (18 mm långa munstycket). Någon som vet var man kan få tag på ett eller finns det någon som har ett liggande?
Ett annat alternativ är om någon vet diametern så att jag kan borra upp ett 44 munstycke.
Mvh
Johan
Svar: Det är väldigt svårt att borra upp så här små munstycken till rätt flöde. Det handlar om hundradelar och det finns förvisso borrar i 0,05 mm-steg (typ 0,70 – 0,75 – 0,80 mm) men då får man skaffa ett antal borrar som man får tolka med för att utröna hur stort (litet) det nuvarande hålet är och hoppas på att hålet inte blir för stort med nästa storlek upp på borren. Jag har mätt lite på ett bingmunstycke av storlek 50 och hålet verkar vara 0,50 mm. Om det är så att siffran på munstycket är detsamma som hålet, mätt i hundradels mm, så ska du i så fall borra upp munstycket till exakt 0,46 mm vilket är knepigt.
Munstycken brukar man brotscha upp med speciella brotschar (se bild nedan) där man då kan skava bort hundra del för hundradel och testköra motorn mellan brotschningarna med hjälp av trekantiga och koniska nålar som man sticker in i munstycket och vrider runt. En variant som jag testa är att ta en smal koppartråd som går in i munstyckets hål och smeta på lite Autosol på tråden. Sedan sätter man fast den ena änden av tråden i arbetsbänken, håller i den andra och drar munstycket fram och tillbaka på tråden. Då slipas hålet upp och man får ta det varligt då det går relativt fort.
Bingförgasarna på Novolette brukar ha två längder på munstyckena; 12 mm och 15 mm (översta bilden) med gängdelen borträknad. Dessutom finns de med eller utan ett tvärgående hål på ett par millimeter. Jag har för mig att det inte spelar så stor roll om man tar ett kort, långt eller med tvärgående hål bara storleken är den man söker – 46 i ditt fall.
Men kolla annars med Rösebäckens Cykel & Motor eller Erik Linding om de har munstycket du söker.
Jim Lundberg
Brotschar till munstycken. Dessa består av koniska trekantsnålar och ett skaft man kan klämma fast dem i.
Brotschen sticker man in i munstycket och sedan vrider man runt den. Här kan några hundradelar göra stor skillnad.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Hej!
Jag använder ofta mina koniska 5-kant-brotschar. Jag har en sats med 6-7 st som går från knappt synligt till 1,55 mm som jag köpte i en hobbyaffär för 20 år sedan. Sedan har jag en större sats med längre brotschar som då tar ett större diameter-span. Dessa är sådant som alla skrivmaskinsreparatörer hade för att brotscha in hålet för den koniska låspinnen som t.ex. håller gummivalsen på sin plats på axeln.
Det finns en oskriven lag (iallafall för oss med Amal-förgasare) att man ALDRIG skall borra upp ett munstycke. Men filar man bort numret så går det ju aldrig att se vad det varit...
Tvärhålet tror jag kom till för att det skulle kunna få ligga lite gojs o vatten allra längst ner.
Du skall alltså ha ett "inkörningsmunstycke" till den nyrenoverade motorn så att den fyrtaktar rätt snart på plan mark. Enligt min ringa åsikt var detta ett sätt att förvisso ge litet bättre smörjning på fullgas, men allra främst för att inte få för höga varvtal på motorn.
Med nyborrad cylinder o ny kolv så låter det vettigt att låta motorn gå fett de första 25 milen.
Jag önskar dig en härlig tid med en fräsch motor! // Ingvar / Borås
-
#2
Hej igen.
Jag har redan kollat med både Rösebäcken och Linding men just 46 munstycket verkar vara svårt att få tag i.
Om nån har nåt över så hör av er.
Jag håller också med Ingvar att en nyrenoverad motor ska ha lite extra. Bägge går alltså på lite extra tvåtaktsolja och lite extra bränsle.
Mvh
Johan
Hej!
Jag använder ofta mina koniska 5-kant-brotschar. Jag har en sats med 6-7 st som går från knappt synligt till 1,55 mm som jag köpte i en hobbyaffär för 20 år sedan. Sedan har jag en större sats med längre brotschar som då tar ett större diameter-span. Dessa är sådant som alla skrivmaskinsreparatörer hade för att brotscha in hålet för den koniska låspinnen som t.ex. håller gummivalsen på sin plats på axeln.
Det finns en oskriven lag (iallafall för oss med Amal-förgasare) att man ALDRIG skall borra upp ett munstycke. Men filar man bort numret så går det ju aldrig att se vad det varit...
Tvärhålet tror jag kom till för att det skulle kunna få ligga lite gojs o vatten allra längst ner.
Du skall alltså ha ett "inkörningsmunstycke" till den nyrenoverade motorn så att den fyrtaktar rätt snart på plan mark. Enligt min ringa åsikt var detta ett sätt att förvisso ge litet bättre smörjning på fullgas, men allra främst för att inte få för höga varvtal på motorn.
Med nyborrad cylinder o ny kolv så låter det vettigt att låta motorn gå fett de första 25 milen.
Jag önskar dig en härlig tid med en fräsch motor! // Ingvar / Borås
Hej igen.
Jag har redan kollat med både Rösebäcken och Linding men just 46 munstycket verkar vara svårt att få tag i.
Om nån har nåt över så hör av er.
Jag håller också med Ingvar att en nyrenoverad motor ska ha lite extra. Bägge går alltså på lite extra tvåtaktsolja och lite extra bränsle.
Mvh
Johan