Hur fungerar styrbromsen på en motorcykel?

Styrbroms (Ariel)

Hur fungerar styrbromsen på en motorcykel?

Publicerad

Fråga: Hejsan. Jag har en fråga om styrbroms på en veteranmotorcykel. Hur fungerar det? Har sett några motorcyklar med någon typ av handratt upp till vid styret.

Hälsningar Gunnar

 

Svar: På äldre motorcyklar består styrbromsen av ett antal friktionsskivor (31) som man kan klämma ihop med en ratt (1) ovanpå styrkronan. Ratten sitter högst upp på en lång axel (2) som är gängad i styrhuvudets underkant. Varannan skiva sitter fast i gaffeln och varannan sitter fast i styrhuvudet. När man drar åt ratten kläms skivorna ihop och friktionen mellan dessa ökar – det går trögare att styra.

För att inställningen inte ska bli så antingen/eller sitter det ofta en kupad fjäderbricka i paketet med skivor vilken gör att ett litet utslag på ratten inte ska leda till överdrivet resultat i styrbromsen.

Styrbromsen används när det finns risk för att det ska uppstå wobbel – alltså att gaffeln kommer i självsvängning vilket kan ske i höga farter och på gropiga vägar. Känner man att styret börjar bli lite "oroligt" så drar man åt bromsen en aning. Det är ganska vanligt att använda styrbromsen när man kör med en sidovagn kopplad till motorcykeln. Men drar man åt den för hårt blir det svårt att svänga.

Styrbromsen av friktionstyp är idag ersatt av en hydraulisk styrdämpare som gör samma sak – dämpar svängningar, fast på ett betydligt bättre sätt.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa blinkpil

2 kommentarer

Gurra: Blinkpil? Pilar som blinkar finns väl inte? Vanliga körriktningsvisare, s.k. pilar finns regelbundet i annonser i Classic Motor. Köp tidningen!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842