Hur fungerar styrbromsen på en motorcykel?

Fråga: Hejsan. Jag har en fråga om styrbroms på en veteranmotorcykel. Hur fungerar det? Har sett några motorcyklar med någon typ av handratt upp till vid styret.

Hälsningar Gunnar

 

Svar: På äldre motorcyklar består styrbromsen av ett antal friktionsskivor (31) som man kan klämma ihop med en ratt (1) ovanpå styrkronan. Ratten sitter högst upp på en lång axel (2) som är gängad i styrhuvudets underkant. Varannan skiva sitter fast i gaffeln och varannan sitter fast i styrhuvudet. När man drar åt ratten kläms skivorna ihop och friktionen mellan dessa ökar – det går trögare att styra.

För att inställningen inte ska bli så antingen/eller sitter det ofta en kupad fjäderbricka i paketet med skivor vilken gör att ett litet utslag på ratten inte ska leda till överdrivet resultat i styrbromsen.

Styrbromsen används när det finns risk för att det ska uppstå wobbel – alltså att gaffeln kommer i självsvängning vilket kan ske i höga farter och på gropiga vägar. Känner man att styret börjar bli lite ”oroligt” så drar man åt bromsen en aning. Det är ganska vanligt att använda styrbromsen när man kör med en sidovagn kopplad till motorcykeln. Men drar man åt den för hårt blir det svårt att svänga.

Styrbromsen av friktionstyp är idag ersatt av en hydraulisk styrdämpare som gör samma sak – dämpar svängningar, fast på ett betydligt bättre sätt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen