Knarr i kopplingen på Husqvarna Cornette

När kopplingsarmen är i det läge då kopplingen precis ska aktiveras ska det vara cirka 15 mm mellan armen och oljepluggen.

Knarr i kopplingen på Husqvarna Cornette

Publicerad

Fråga: Hej köpte mig en Husqvarna Cornette som föra ägaren hade bytt lamellerna i. Jag köpte gräsklipparolja på macken och hällde i 0,6 liter, men när jag lägger i 1:an så tycker jag det knarrar så mycket. Jag har mätt från kopplingsarmen till oljepluggen och det är 2,5 mm. Det ska väl vara 15 mm? I så fall – hur gör jag då? Men det kanske inte är något fel för de brukar ju knarra lite när man lägger i växlarna.

Jocke

 

Svar: Det är alltid lite svårt att beskriva ljud, men "knarr" för mig är som ljudet man hör när man går på ett trägolv eller sakta öppnar en dörr med osmorda gångjärn. Det kan absolut uppstå ett knarrande ljud när man drar in kopplingshandtaget och då beror det antingen på att vajern är osmord eller att ytorna som rör sig mot varandra i kopplingsmekanismen är torra eller slitna.

För att se var knarret kommer ifrån hänger man av vajern från kopplingsarmen och vrider runt armen med en skiftnyckel eller liknande. Om det knarrar fortfarande ligger felet i kopplingsmekanismen – om det slutade knarra ligger felet i vajern.

Men du verkar mena att det "knarrar" när du lägger i 1:an, efter att man dragit in kopplingen, och då kan man tolka det som att är ett ljud som uppstår vid själva växlingen. Det skulle jag beskriva som ett "hackande", "skorrande" eller "rasslande" ljud. Som du säger så brukar det låta lite när man lägger i en växel då hälften av dreven i växellådan står still medan den andra hälften roterar.

Allt är ju relativt, men om det låter högt om detta ljud kan det vara så att kopplingen inte frikopplar som den ska. Detta i sin tur kan bero på skeva lameller, för tjock olja, för mycket olja eller att lamellerna inte säras så mycket som de ska.

Husqvarnafabriken rekommenderade en olja med viskositeten SAE 20 vilken är något tunnare än SAE 30. Om detta kan vara orsaken till ljudet kan du ju testa med en tunnare olja, även om en rak SAE 20 kan vara lite knepig att hitta.

Inställningen av kopplingsmekanismen kontrolleras genom att man med ett finger trycker kopplingsarmen framåt till det tar stopp. Det är i detta läge som kopplingen precis ska till att frikoppla. Nu mäter man avståndet mellan kopplingsarmen och oljepåfyllningspluggen bakom armen och detta mått ska vara cirka 15 mm. Detta justeras genom att ta bort eller lägga till shimsbrickor under tryckstiftet i kopplingens centrum.

Är måttet mellan arm och plugg mer än 15 mm ska man lägga till shims. Är måttet mellan arm och plugg mindre än 15 mm ska man ta bort shims. Eftersom kopplingsarmen och dess axel sitter i kåpan så påverkas måttet även av hur tjock packningen är mellan kåpa och motor.

Jim Lundberg

Kopplingsmekanismen justeras med shimsbrickor under tryckstiftets skalle i kopplingens centrum.

Är måttet mellan armen och pluggen mer än 15 mm lägger man till shims.

Är måttet mindre än 15 mm ska man ta bort shims.

Man kan givetvis använda shimsbrickor med olika tjocklek istället för att ändra antal

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Mystisk jordkabel på gräsklipparen

1 kommentar

Andercz: Det verkar vara en riktig tysk proffsklippare du har. Hör med svenska generalagenten(?) om de har ett kopplingsschema eller bara ett tips. https://stadspark.se/om-as-motor/ Användarhandbok finns här,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842