Knarr i kopplingen på Husqvarna Cornette

Fråga: Hej köpte mig en Husqvarna Cornette som föra ägaren hade bytt lamellerna i. Jag köpte gräsklipparolja på macken och hällde i 0,6 liter, men när jag lägger i 1:an så tycker jag det knarrar så mycket. Jag har mätt från kopplingsarmen till oljepluggen och det är 2,5 mm. Det ska väl vara 15 mm? I så fall – hur gör jag då? Men det kanske inte är något fel för de brukar ju knarra lite när man lägger i växlarna.

Jocke

 

Svar: Det är alltid lite svårt att beskriva ljud, men ”knarr” för mig är som ljudet man hör när man går på ett trägolv eller sakta öppnar en dörr med osmorda gångjärn. Det kan absolut uppstå ett knarrande ljud när man drar in kopplingshandtaget och då beror det antingen på att vajern är osmord eller att ytorna som rör sig mot varandra i kopplingsmekanismen är torra eller slitna.

För att se var knarret kommer ifrån hänger man av vajern från kopplingsarmen och vrider runt armen med en skiftnyckel eller liknande. Om det knarrar fortfarande ligger felet i kopplingsmekanismen – om det slutade knarra ligger felet i vajern.

Men du verkar mena att det ”knarrar” när du lägger i 1:an, efter att man dragit in kopplingen, och då kan man tolka det som att är ett ljud som uppstår vid själva växlingen. Det skulle jag beskriva som ett ”hackande”, ”skorrande” eller ”rasslande” ljud. Som du säger så brukar det låta lite när man lägger i en växel då hälften av dreven i växellådan står still medan den andra hälften roterar.

Allt är ju relativt, men om det låter högt om detta ljud kan det vara så att kopplingen inte frikopplar som den ska. Detta i sin tur kan bero på skeva lameller, för tjock olja, för mycket olja eller att lamellerna inte säras så mycket som de ska.

Husqvarnafabriken rekommenderade en olja med viskositeten SAE 20 vilken är något tunnare än SAE 30. Om detta kan vara orsaken till ljudet kan du ju testa med en tunnare olja, även om en rak SAE 20 kan vara lite knepig att hitta.

Inställningen av kopplingsmekanismen kontrolleras genom att man med ett finger trycker kopplingsarmen framåt till det tar stopp. Det är i detta läge som kopplingen precis ska till att frikoppla. Nu mäter man avståndet mellan kopplingsarmen och oljepåfyllningspluggen bakom armen och detta mått ska vara cirka 15 mm. Detta justeras genom att ta bort eller lägga till shimsbrickor under tryckstiftet i kopplingens centrum.

Är måttet mellan arm och plugg mer än 15 mm ska man lägga till shims. Är måttet mellan arm och plugg mindre än 15 mm ska man ta bort shims. Eftersom kopplingsarmen och dess axel sitter i kåpan så påverkas måttet även av hur tjock packningen är mellan kåpa och motor.

Jim Lundberg

Knarr i kopplingen på Husqvarna Cornette
Kopplingsmekanismen justeras med shimsbrickor under tryckstiftets skalle i kopplingens centrum. Är måttet mellan armen och pluggen mer än 15 mm lägger man till shims. Är måttet mindre än 15 mm ska man ta bort shims. Man kan givetvis använda shimsbrickor med olika tjocklek istället för att ändra antal
Rulla till toppen