Demontera lagerskålar ur svartqvarnahjul

Framnav till Husqvarna mod 24. C-16326 är lagerskål.

Demontera lagerskålar ur svartqvarnahjul

Publicerad

Fråga: Jag har en Svartqvarna (24) som jag ska byta hjullager på, men jag kan inte komma på hur jag får ur dom gamla lagerskålarna ur navet.  Jag har nya så det gör nog inget om dom gamla går sönder. Har försökt värma upp navet men det gick inte heller.  Idéer?

Pär Norén

 

Svar: Lagerskålarna går ibland att knacka ut med ett dorn som man då sticker genom hela navet – höger lagerskål knackas ut från vänster och omvänt. Men det förutsätter att man får fäste med dornet mot kanten av lagerskålens hål.

Att värma hjälper inte då både navet och lagerskålen är av snarlika stållegeringar och därför utvidgar sig lika mycket. Värme man vara bra om något har rostat fast men det händer sällan med lagerskålar som brukar vara infettade.

Effektivast är att ta en MIG-svets, eller pinnsvets, och lägga en svetssträng inne i lagerskålen. Man svetsar då varvet runt. Det kan räcka med ett halvvarv – annars kör man hela varvet. När svetsen kallnar drar den ihop sig då gör lagerskålen detsamma. Med lite tur kan den ramla ut när den kallnat. Om inte så kan man svetsa fast en skruv eller liknande i skålen som man kan rycka och dra i.

Saknar man svetsmöjligheter kan man ta en Dremel med en liten kapskiva och snitta upp lagerskålen från insidan. Det räcker med ett snett snitt från botten och ut till kanten, ungefär som en gänga, för att skålen ska tappa greppet. Ibland får man göra fler snitt på andra ställen så att skålen helt tappar spänningen ut mot navets hål.

Jim Lundberg

Om man inte har tillgång till en svets kan man snitta upp lagerskålen enligt den gula linjen med en Dremel försedd med kapskiva.

Undvik bara att skära i själva navet. Lagerskålen är glashård och går ofta att slå sönder om man bara skurit en brottanvisning i den.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Byta lager i spännrulle till Husqvarna Novolette

5 kommentarer

Hercules: Tack folk ni är en gedigen kunskapsbank.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842