Årsmodell på Monarscoot Senior

Fråga: Hej Jim! Jag har nyligen fått tag på en Monarscoot Senior och undrar vilken årsmodell den kan ha, mest för att veta om den har rem eller kedja.

Mvh

/Jimmy Hakola

 

Svar: Det är alltid svårt att datera mopeder eftersom de inte är registrerade (saknar registreringsskylt/nummer). Man kan alltså inte gå in i fordonsregistret och söka uppgifter då mopeder inte finns där. På motorplåten brukar det stå ”Baujahr” vilket på tyska betyder ”Byggår” eller tillverkningsår. Detta syns inte på din skylt då bilden är beskuren. Tyvärr så är det inte alltid som man stansat in årtalet på skylten.

ILO är dock duktiga på att märka upp vevaxlarna med månad/år, och vevaxeln i exemplet på bilden nedan är då tillverkad i mars 1961. Sedan kan ju motorn vara utbytt, eller tillverkad året innan mopeden den hamnat i. Under hastighetsmätaren brukar det finnas en liknande märkning som åtminstone visar när mätaren är tillverkad.

Den enda ILO G50-motor (som sedan fick namnet ”Piano”) som har kedjetransmission är den första årgången från 1955. Från och med 1956 har motorerna tandrem, vilket även framgår av reservdelskatalogerna för Monark Senior modell 668 eller 1668. Vad jag vet så dök Senioren upp 1958 och hade då en vanlig mopedsadel placerad på en hög sadelstolpe. Efter detta kom den stol som sitter i din senior (ligger på garagegolvet?).

Jim Lundberg

Årsmodell på Monarscoot Senior
Motorplåten till Jimmys Senior. Tyvärr syns inte hela plåten, men här kan det stå ”Baujahr” (byggår). Fast det är inte alltid som fabriken fyllde i denna uppgift.
Årsmodell på Monarscoot Senior
ILO daterade däremot sina vevaxlar, vilket då kräver att man delar på motorn för att kunna läsa. Denna vevaxel är tillverkad i mars 1961 (3/61).
Årsmodell på Monarscoot Senior
I botten på hastighetsmätare kan det sitta ett liknande nummer. Denna mätare är tillverkad i maj 1954 (5/54).
Rulla till toppen