Årsmodell på Monarscoot Senior

Jimmys Monark Senior. Denna har en stol - tidigare modeller hade en mopedsadel.

Årsmodell på Monarscoot Senior

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har nyligen fått tag på en Monarscoot Senior och undrar vilken årsmodell den kan ha, mest för att veta om den har rem eller kedja.

Mvh

/Jimmy Hakola

 

Svar: Det är alltid svårt att datera mopeder eftersom de inte är registrerade (saknar registreringsskylt/nummer). Man kan alltså inte gå in i fordonsregistret och söka uppgifter då mopeder inte finns där. På motorplåten brukar det stå "Baujahr" vilket på tyska betyder "Byggår" eller tillverkningsår. Detta syns inte på din skylt då bilden är beskuren. Tyvärr så är det inte alltid som man stansat in årtalet på skylten.

ILO är dock duktiga på att märka upp vevaxlarna med månad/år, och vevaxeln i exemplet på bilden nedan är då tillverkad i mars 1961. Sedan kan ju motorn vara utbytt, eller tillverkad året innan mopeden den hamnat i. Under hastighetsmätaren brukar det finnas en liknande märkning som åtminstone visar när mätaren är tillverkad.

Den enda ILO G50-motor (som sedan fick namnet "Piano") som har kedjetransmission är den första årgången från 1955. Från och med 1956 har motorerna tandrem, vilket även framgår av reservdelskatalogerna för Monark Senior modell 668 eller 1668. Vad jag vet så dök Senioren upp 1958 och hade då en vanlig mopedsadel placerad på en hög sadelstolpe. Efter detta kom den stol som sitter i din senior (ligger på garagegolvet?).

Jim Lundberg

Motorplåten till Jimmys Senior. Tyvärr syns inte hela plåten, men här kan det stå "Baujahr" (byggår). Fast det är inte alltid som fabriken fyllde i denna uppgift.

ILO daterade däremot sina vevaxlar, vilket då kräver att man delar på motorn för att kunna läsa. Denna vevaxel är tillverkad i mars 1961 (3/61).

I botten på hastighetsmätare kan det sitta ett liknande nummer. Denna mätare är tillverkad i maj 1954 (5/54).

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Var köpa blinkpil

2 kommentarer

Gurra: Blinkpil? Pilar som blinkar finns väl inte? Vanliga körriktningsvisare, s.k. pilar finns regelbundet i annonser i Classic Motor. Köp tidningen!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842