Kopplingsdelar till Autoped från 1954

Kopplingsdelar till Autoped från 1954

Publicerad

Fråga: Hejsan. Undrar om det går att få tag i ett tryckstift till kopplingen på en NV Autoped från 1954. Dessutom undrar jag om det går att få tag på axeln som sitter i transmissionskåpan. Den som trycker på tryckstiftet. Hur får man i så fall bort den slitna. Fick problem när nya korklameller monterats.

MVH Mats

 

Svar: När det gäller delar kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor, eller på veteranmarknader. Du kan annonsera gratis i tidningen Classic Motors privatannonser efter dessa delar så kan tusentals motorintresserade se din annons.

När det gäller byte av axeln i kåpan har jag tyvärr inga bilder och jag kommer inte ihåg hur det satt (det är nio år sedan jag gjorde den första tvåtaktsboken). Det enda jag har är en sprängskiss som visar de ingående delarna i kopplingen.

Om det är detalj nr 24 som du vill få loss så benämns den som "cylindrisk rulle" (borde nog vara cylindrisk pinne) och bör vara inpressad i sitt hål i kåpan. I så fall bör den gå att dra ut med en tång – kanske efter att kåpan värmts upp till 100 grader eller mer. Om det är en cylindrisk pinne så är det en industridetalj som dessutom finns i härdat utförande. Då heter den CPK, följt av dimension (diameter x längd). Kolla med Jacking AB på telefon 0227-133 22.

Jim Lundberg

Om man vill ladda ner bilden så högerklickar man på den och väljer "Spara bild som..."

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur vända packbox i Husqvarna Novolette?

18 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Knut. Vad jag vet ska inte alkylatbensin och tvåtaktsolja ha några problem med att "gifta sig" Det finns alkylatbensin som är färdigblandad med tvåtaktsolja (2 %) och jag har inte sett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842