Bensindriven lövblås som inte varvar ur

Bensindriven lövblås som inte varvar ur

Publicerad

Fråga: Hej Jim! 25-kubiks motor sittande på en lövblås. Lättstartad men den varvar inte ut och går ojämnt och tungt över halv-varv. Reagerar obetydligt på högvarvsinställningen. Tomgång är ok. Halvvarv går men inte helt ok. Förgasare, bränslefilter, luftläckor, allt är ok. Tänder ca 2 mm innan TDC. Cylinder, kolv, ringar inspekterade, ingen skärning och ringarna kollade i cylindern och inte onormalt slitna. Kompressionstrycket får jag inte till mer än strax över 6 kg. Konstigt att den går att starta. Packboxarna verkar inte heller läcka. Nu till det märkliga i alla fall i min tankevärld. Med ljuddämparen av så varvar den ut och det går att justera bränslet. Tät ljuddämpare tänker man, skär upp densamma men icke den är ok.

Så kör man den och håller en plåt ca 2 cm från fritt utblås från cylindern då går den ner på varv och går tungt och ojämnt, plåt bort, går rent igen. Det hör till saken att det stänker ut ur insuget när det är motstånd på avgassidan. Den har gått som den ska men började ganska plötsligt med att stanna och gick sen inte att få igång direkt. Nu är det inte så viktigt men det hade varit intressant och veta vad orsaken är innan den går i skrotbingen.

Detta blev visst långt!

Hälsningar Mats i Laholm

 

Svar: Lövblåsare är väl inte mitt specialområde, men den har ju en tvåtaktsmotor... Kompressionstrycket på 6 kilo tycker jag låter okej och är i alla fall högre än på många äldre mopeder.

Har den reedventiler – och stänger dessa som de ska? Visserligen går den enligt uppgift bra på tomgång, men det kan vara bra att kolla så att "flapsen" inte är defekta.

Om nu ljuddämparen är fri från sot så kanske avgasporten kan behöva sotas. Tvåtaktare vill ju ha ett visst motstånd för att bränslet inte ska fara ut i avgasröret. Det verkar ju som att ljuddämparen ger för högt motstånd och är den inte igensotad verkar det som att "proppen" sitter någon annanstans.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Mystisk jordkabel på gräsklipparen

1 kommentar

Andercz: Det verkar vara en riktig tysk proffsklippare du har. Hör med svenska generalagenten(?) om de har ett kopplingsschema eller bara ett tips. https://stadspark.se/om-as-motor/ Användarhandbok finns här,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842