Bensindriven lövblås som inte varvar ur

Fråga: Hej Jim! 25-kubiks motor sittande på en lövblås. Lättstartad men den varvar inte ut och går ojämnt och tungt över halv-varv. Reagerar obetydligt på högvarvsinställningen. Tomgång är ok. Halvvarv går men inte helt ok. Förgasare, bränslefilter, luftläckor, allt är ok. Tänder ca 2 mm innan TDC. Cylinder, kolv, ringar inspekterade, ingen skärning och ringarna kollade i cylindern och inte onormalt slitna. Kompressionstrycket får jag inte till mer än strax över 6 kg. Konstigt att den går att starta. Packboxarna verkar inte heller läcka. Nu till det märkliga i alla fall i min tankevärld. Med ljuddämparen av så varvar den ut och det går att justera bränslet. Tät ljuddämpare tänker man, skär upp densamma men icke den är ok.

Så kör man den och håller en plåt ca 2 cm från fritt utblås från cylindern då går den ner på varv och går tungt och ojämnt, plåt bort, går rent igen. Det hör till saken att det stänker ut ur insuget när det är motstånd på avgassidan. Den har gått som den ska men började ganska plötsligt med att stanna och gick sen inte att få igång direkt. Nu är det inte så viktigt men det hade varit intressant och veta vad orsaken är innan den går i skrotbingen.

Detta blev visst långt!

Hälsningar Mats i Laholm

 

Svar: Lövblåsare är väl inte mitt specialområde, men den har ju en tvåtaktsmotor… Kompressionstrycket på 6 kilo tycker jag låter okej och är i alla fall högre än på många äldre mopeder.

Har den reedventiler – och stänger dessa som de ska? Visserligen går den enligt uppgift bra på tomgång, men det kan vara bra att kolla så att ”flapsen” inte är defekta.

Om nu ljuddämparen är fri från sot så kanske avgasporten kan behöva sotas. Tvåtaktare vill ju ha ett visst motstånd för att bränslet inte ska fara ut i avgasröret. Det verkar ju som att ljuddämparen ger för högt motstånd och är den inte igensotad verkar det som att ”proppen” sitter någon annanstans.

Jim Lundberg

Rulla till toppen