Skarva tändkabel på Victoria Luxus

Stefas skarvtändkabel.

Skarva tändkabel på Victoria Luxus

Publicerad

Fråga: Hej Jim, nu är jag nästan klar med M51 när jag kom på att Bosch generatorplattan var felvänd som förvånade mig dock motorn hade fungerat som jag såg. Felvänd enligt boken och mina original Victoria monteringsanvisningar. Jag vände på plattan och nu blev tändkabeln för kort, lagd på rätt sätt.

Drar mig lite att löda fast ett passande gammal hederlig kabel med koppar. Jag kan löda och har lämpliga lödkolvar för snabb och het lödning fast drar mig lite ändock för spolen ser fin ut och tråden är fäst i den. Tänkte att förlänga den yttre delen och frågan är: har du en skarvningstrick för de resterande >10cm till tändstiftet? Förr fanns, om jag minns rätt, skruvbara isolerande skarvstycken för sådant? En krympslang ska jag i alla fall dra över det hela. Köpte också en ny kabel dock den är ju kopparfri/ej lödbar med motståndsmaterial som ledare.

Kunde alternativt skarva den låt säga 2-3cm direkt efter spolen ihop med en bit av den gamla kopparkabeln samt förstärka/isolerar skarven med tunn teflonfolie jag skruva på? Allt ligger ju ganska nära chassie fast det gör det ändock?

Last not least – att bygga om till en brytarlös tändning och i så fall: har du provat, skrivit och vet annat om detta? Vad råder experten och kanske hela den mopediala braintrusten?

Peter på N-Vicky-L

 

Svar: Jag skulle välja en tändkabel med kopparkärna istället för med kolkärna. Dels för att kablar med kolkärna inte går att löda, men även för att de har ett högt motorstånd (resistans) för att motverka radiostörningar vilket tar energi från själva gnistan. Man brukar rekommendera att man ökar elektrodavståndet på tändstiften med en tiondels millimeter om man använder radioavstörda kablar (=kolkärna) eller dito tändstift för att kompensera för den lägre tändenergin som blir resultatet med avstörning. Man gör en klenare gnista något längre.

Skarvning av en tändkabel går att utföra på många sätt. Stefa hade på sin tid en skarvtändkabel (övre bilden) med en hylsa i ena änden där det satt ingjutet en liten träskruv av mässing. Man tog då den för korta tändkabeln som satt på motorn och gängade på denna skarv kabel på samma sätt som man gör i en tändspole – den lilla skruven drogs in i kabelns kärna.

Man kan ju löda ihop två mässingsskruvar med flatförsänkt skalle genom att sätta ihop dem skalle mot skalle så man får en gängad spets åt vardera håll. Då kan man i princip dra ihop kablarna helt mot varandra och avsluta skarven med en bit krympslang. Jag har någon gång skarvat koppartändkablar på följande vis: Först skalar man av cirka en centimeter på varje ände. Sedan skjuter man ihop kablarna så att alla koppartrådar går i varandra och löder ihop dessa. Nu har man en öppen skarv på en centimeter. Efter det tar man en av de isoleringsbitarna man skalade av och snittar upp på längden. Den biten trär man sedan över koppartrådarna och håller på plats med en krympslang.

När det gäller elektroniska tändspolar till äldre mopeder som klara sig utan både kondensator och brytarkontakter har jag testat en sådan med gott resultat. Den jag testade kom från Ettans Mopeder, men jag är osäker på om den passar i en Victoria MS 51-motor. Spolen passade inte helt bra och fick putsas till för att gå fri från svänghjulet. Dessutom kunde jag inte ha kvar krysskilen eftersom förtändningen då, som minst, hamnade på 5 mm vilket var dubbla värdet mot vad det skulle vara på min motor. Men detta är ju inget problem på en Victoria som ju saknar både kil och kilspår.

Jim Lundberg

Elektronisk tändspole för äldre mopeder. Spolen arbetar utan vare sig brytare eller kondensator. Den röda kabeln är enbart till dödarknappen.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Honda 650 som inte går på startmotorn

3 kommentarer

mekgoran: hej, tog hjälp av en pensionerad elektriker, annars nära att få en amerikansk hjärnblödning.. ska ta en sväng nu fredag innan bakslaget på vädret kommer antågande.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842