Svänghjul till Victoria EM 50

Svänghjul till Victoria EM 50

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Victoria EM50-motor med ett Bosch svänghjul som är märkt: 0 212 22 003 och är nu på jakt efter ett svänghjul till en annan motor som saknar detta, och min fråga är om det måste heta exakt lika eller om det finns nått annat som passar?

Vh

Matte

 

Svar: Siffermärkningen talar mycket riktigt om vad det är för svänghjul, men jag har tyvärr inte Boschs uppgifter om hur ett visst svänghjul är beskaffat med en viss märkning.

Det som är väsentligt med ett svänghjul är att konans stigning och diameter är den rätta så att hjulet passar på vevaxeln. Hjulets innerdiameter måste vara rätt och brytarnockens position i förhållande till magneterna måste vara korrekt.

Går man på veteranmarknader så brukar det ligga drösvis med svänghjul hos vissa säljare och eftersom du har ett referenshjul kan du ta med detta nästa gång det blir marknadsdags. Nu har ju Victoria den lilla egenheten att de inte använder krysskil i svänghjulet så vevaxeln saknar kilspår.

Jag är lite osäker på om originalsvänghjulet också saknar kilspår, men om så är fallet kan ett annat svänghjul (med en annan siffermärkning) med kilspår mycket väl passa på motorn. Det kan ju vara så att ett svänghjul från exempelvis en sachsmotor passar rakt av.

Även här kan det finnas skillnader i utförande som inte har med grundfunktionen (att fixa lyse och tändning) att göra. En sachsmotor kan ha ett boschsvänghjul med tre gängade hål för en fläkt. En annan sachsmotor har "samma" svänghjul, fast utan de tre gängade hålen. Bägge svänghjulen är dock lika för övrigt. Har svänghjulet fyra gängade hål har det suttit på en fläktkyld Puch.

Jim Lundberg

On
Off

28 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dieselpump på Deutz

1 kommentar

mekgoran: den har inte startats på 12 år men gjorde rent det mycket finmaskiga oljefiltret, ny turbo- diesel olja, ny olja i luftfiltret, kolla ventilspel, nytt diesel filter blir det framöver, har jag glömt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842