Demontera kopplingen på Victoria EM 50

För att ta ur lamellerna räcker det man att lossa de fyra justeringnsmuttrarna och lyfta av tryckplattan. Sedan kan man i princip "hälla ur "lamellerna om man vixkar på motorn.

Demontera kopplingen på Victoria EM 50

Publicerad

Fråga: Hej. Hur gör jag för att plocka loss "klumpen" med kopplingens alla lameller utan att man särar på dessa? Frågan gäller Victorias EM50 motor. Motorn är för närvarande kluven. Räcker det med att lossa  muttern i mitten på kopplingen?

Vh Matte

 

Svar: Jag är inte riktigt med på vad som ska göras. Så fort man tagit bort alla fyra justermuttrarna till kopplingens fjädrar kan man lyfta ur samtliga lameller – ens och en eller i ett "paket" om man så vill.

Om man har lossat muttrarna och tryckplattan ytterst så kan lamellerna i princip ramla ut och hänger bara kvar på grund av att de klibbat ihop av växellådsoljan. Muttern i mitten håller kopplingsnavet och detta sitter på splines och går att dra av utan avdragare.

Men om man vill att lamellerna ska sitta kvar på navet när detta tas bort måste man se till att hålla ihop hela paketet med lameller då dessa annars kan glida av navet både inåt och utåt. Man måste därför dra med sig kopplingskorgen i samma moment och hålla ihop det hela med fingrarna.

Men när lamellerna sedan ska monteras vid motorn hopsättning bör man ändå separera alla lameller eftersom varannan lamell ska passas in på navet, varannan i korgen och därför är det lite trixigt att trycka in hela paketet i kopplingen.

Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för denna (och 29 andra) motor.

Jim Lundberg

När tryckplattan är avlyft kan man ta ur lamellerna. Lossar man muttern i navets centrum kan man visserligen dra bort allt i en "klump", men det kan bli lite vingligt.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842