Växellådsolja till BSA Lightning

Växellådsolja till BSA Lightning

Publicerad

Fråga: Hej har en BSA Lightning från 1969 som jag har renoverat så nu undrar jag om det går bra att använda st90-oljan i växellådan i stället för ep90. Råkade köpa st i stället för ep Mvh Jonas

 

Svar: Jag vet inte vad som menas med "ST", men "EP" står "Extreme Pressure" vilket betyder att oljan har hög filmstyrka och klarar höga tryck som ju förekommer mellan kuggarna i växellådor. EP indikerar att det är en växellådsolja med andra ord.

BSA rekommenderade bland annat "Castrol Hypoy" till BSA A65-motorns växellåda som sitter i din Lightning. Växellådsoljor (transmissionsoljor) har en API-klassning som går från GL 1 till GL 5. Denna talar om hur mycket friktionsminskande additiv oljan innehåller och ju högre siffra desto mer additiv.

Problemet med dessa additiv är att många är ytaktiva (reagerar med stålytor) för att bygga upp hårda oxidskikt som ytterligare sänker friktionen. Dessa additiv kan tyvärr angripa bussningar av brons och vad jag minns så finns det sådana i A65:ans växellåda. För att undvika problem med detta ska man inte använda en olja med högre API-klass än GL4 om man misstänker att det finns bronsdelar i växellådan. Kolla flaskans etikett.

Häll i en olja typ SAE 80 till SAE 90, GL1 till GL4. Även multigradeoljor går bra som exempelvis SAE 75w-80 eller SAE 80w-90. Mängden olja anges till 7/8 pint

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842