Förhindra läckage mellan växellåda och vevhus på DKW 200cc

Förhindra läckage mellan växellåda och vevhus på DKW 200cc

Publicerad

Fråga: Jag håller på och renoverar en DKW RT 200 H-motor. På vänster sida av vevaxeln sitter packboxen monterad på en distanshylsa (mellan dom dubbla lagren). Mellan vevaxel/distanshylsa är det ett spel på ca 0,1mm som jag måste få tätt så det inte läcker in motorolja i vevhuset. Har hittat en gammal beskrivning på tyska där man ska applicera ett "vätsketätningsmaterial" på vevaxeln. Vad kan det vara? Kan det vara ett alternativ att strunta i distanshylsan och montera en packbox som tätar direkt mot vevaxeln?

Mats Nordstrand

 

Svar: Distanshylsan måste ha en uppgift om den är monterad på fabrik så jag skulle inte ta bort den. Ta lite packningssilikon och täta spalten mellan hylsa och axel. Silikonet är ganska lätt att avlägsna om man behöver ta isär motorn i framtiden.

Denna typ av läckage är relativt vanlig när det sitter en hylsa på axeln där oljan kan krypa ut mellan axeln och hylsa. På vissa motorer sitter hylsan i spänn så att dess ändar är avtätade mot exempelvis kullager och ansatser på axlar.

På NV Autoped sitter en distashyla innanför kedjedrevet på utgående axeln där det brukar läcka ut vid den skruv som håller drevet på plats. Då får man applicera tätningsmedel mellan drev och bricka samt mellan bricka och skruvskalle.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Shims till Victoria EM 50

6 kommentarer

Jim Lundberg: Sätt ihop och kör! Snön har smält! Se bara till att ha lite spel axiellt. EM 50 är annars rena stridsvagnen. Min kompis hade en sådan på 70-talet som fungerade trots att den saknade kopplingsvajer.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

  • Classic Motor 2019-02

  • Classic Motor 2019-01

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842